Elbilen som en gång var världens mest sålda har fyrdubblat räckvidden. Bilgurun Alrik Söderlind testar pinfärska Nissan Leaf.
– Vi har så mycket att tacka den här bilen för i elbilsvärlden, säger Alrik.
Sedan premiären 2010 har Nissan Leaf varit en riktig pionjär bland elbilar. Den var den första som verkligen nådde massmarknaden och blev snabbt världens mest sålda elbil, fram till att Tesla Model 3 tog över. Leaf visade att elbilen inte längre bara var något för entusiaster, utan ett verkligt alternativ för vanliga bilköpare. Då hade elbilen en räckvidd på 17 mil. Nu, med tredje generationen, har räckvidden nästan fyrdubblats. Men räcker det för att utmana konkurrenterna?
Den första generationen Leaf hade ett batteri på 24 kWh och kunde på papperet köra 17,5 mil på en laddning. Det var imponerande för sin tid, men knappast något för långa resor. Med tiden blev batteriet successivt bättre. Bilgurun Alrik Söderlind har testat bilen.
– Generation två gav 27 mil och mer konkurrenskraft, men det stora klivet kommer med generation tre. Leaf har nu ett 75 kWh-batteri som ger upp till 62 mils räckvidd . Kortare versioner klarar 44 mil, vilket fortfarande är rejält mycket bättre än tidigare, säger han på Youtubekanalen Alriks Bilar.
Designen har också genomgått en stor förändring. Bilen ser mer aerodynamisk ut, med låg luftmotståndsdesign och moderna 19-tumsfälgar. Även interiören är modern med två stora skärmar. Och Nissan har lyckats göra bilen mer funktionell med ett bagageutrymme som vuxit till 437 liter.
– Tre liter större än tidigare generation, säger han om bagaget.
Snabbladdningen på 150 kW tar bilen från 20 till 80 procent på ungefär 30 minuter. Det fungerar bra för vardagsbruk, men det är inte marknadsledande, flera konkurrenter kan ladda ännu snabbare. Samtidigt var körkänslan komfortabel och avslappnad.
– 224 hästkrafter räcker gott, men bilen säger aldrig “wow” på samma sätt som vissa sportigare elbilar. Fjädringen och ljudnivån är imponerande, och förarplatsen är ergonomisk och tydlig, sa Alrik.



Priset för den kortaste räckvidden börjar på 435 000 kronor, medan långdistansversionen startar från 510 000 kronor. Det placerar bilen i samma segment som Tesla Model Y och Volvo EX40. Men den stora fördelen? Redan standardversionen erbjuder en längre räckvidd. Alrik Söderlind sammanfattar bilen så här:
– Leaf generation tre är en modern, bekväm och praktisk elbil som visar hur långt utvecklingen gått sedan 2010. Räckvidden har nästan fyrdubblats, batteriet är tre gånger större, men prisökningen är måttlig. För familjer och vardagsförare är det en stark kandidat. Vill man ha maximal sportighet eller supersnabb laddning finns andra alternativ, men som helhet är Leaf tillbaka, och bättre än någonsin.


Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.













