Vilka Volvo-modeller är de hetaste samlarobjekten om 10 år?
Carup listar 5 modeller som är billiga i dag – men som kommer att öka snabbt i värde.
Klassiska bilar har varit en av de bästa investeringarna de senaste tio åren. Trots att aktiebörserna har gått bra har många veteranbilar ökat ännu mer i värde. Om du ska göra de verkliga fynden så gäller det att hitta modellerna som är billiga i dag – men eftertraktade samlarobjekt i morgon. Det är lite för sent att fynda en fin P1800, Amazon Sport, 240 Turbo eller 850 T-Gul.
Carup har hittat 5 Volvomodeller som du kan fynda väldigt billigt i dag – men som sannolikt kommer att gå upp i värde om du vårdar din bil ömt. Med stor sannolikhet får du både glädje och en fin värdestegring på din pärla.
Volvo 940 Turbo
940 ses av många som den sista riktiga Volvon med bakhjulsdrift. Modellen levde ända fram till 1998 och i grunden är det samma konstruktion som Volvo 740. De fina oförstörda exemplaren av 940 Turbo med 165 hk börjar bli sällsynta i dag, men har ännu inte så mycket ökat i pris. Välj helst en fulltrycks-Turbo, de är ovanligast. Utmaningen är att hitta en fin oförstörd bil. Det lönar sig att satsa på ett lite bättre exemplar
Modellår: 1991-1998
Pris i dag: 50 000-100 000 kr.
Volvo 850 GLT
Volvos framhjulsdrivna modell 850 presenterades 1991 och i dag börjar de första årsmodellerna av 850 GLT bli riktigt ovanliga. Bilen har ett insug som ger den ett otroligt läckert motorljud och kvaliteten på bilen var nästan lika bra som på de gamla bakhjulsdrivna slitarna. De första modellerna av T5 är också åtråvärda, men börjar bli dyra.
Modellår: 1992-1993
Pris i dag: 20.000-50.000 kr.
Volvo C30 T5
Lilla Volvo C30 blir en otroligt körglad och rolig bil när T5-motorn på 220 hk skohornas ner i motorrummet. Är bilen manuell är det ännu bättre. Vad sägs om 0-100 km/h på 6,7 sekunder? I grund och botten är det faktiskt samma konstruktion som Ford Focus ST som är en mycket eftertraktad modell.
Modellår: 2005-2013
Pris i dag: 50.000-130.000 kr
Volvo 480
En av Volvos mest baktalade och förbisedda modeller någonsin på grund av att den hade inledande kvalitetsproblem. Men i grund och botten är det en rolig och körglad bil, trots att motorn på 109 hk inte lever upp till de snabba linjerna. Turbomodellen går något bättre. Men vad gör det när den är så snygg och du får den så billigt?
Årsmodeller: 1985-1995
Pris i dag: 15 000-60 000 kr
Volvo C70 Coupé
Volvos tidigare kupémodeller 262 och 780 är i dag heta eftertraktade samlarobjekt, men C70 har inte nått den statusen. Men bilen är riktigt snygg och praktisk och fler och fler börjar få upp ögonen för den. Strunta i den dyrare cabben som är mycket vanligare. Bara 26 000 coupéer gjordes, och i dag har många skrotats ut. Hitta gärna en snygg C70 i lanseringsfärgen saffransgul, med härlig skinnklädsel och träpaneler i björk.
Årsmodeller: 1996-2002
Pris i dag: 20 000-120 000 kr
Volvo S80 V8 / XC90 V8
Bara två modeller har under Volvos historia haft V8-motor. De måste väl vara blivande samlarbilar? Ja, det tror i alla fall vi, även om motorerna var japanska och kom från Yamaha. Volvo XC90 blir en härlig glidarSUV med V8 på 315 hk och den drar faktiskt inte mycket mer bensin än en femcylindrig 2,5T. S80 var ett riktigt motorvägslok med V8 och det är än i dag svårt att hitta en bil med bättre gasrespons. Motorn las ner 2010 när Geely köpte Volvo. I dag får du båda bilarna för en spottstyver av nypriset.
Årsmodeller: 2005-2010
Pris i dag: 60 000-180 000 kr
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter