Fuskat i krocktester i 35 år – nu sparkas ledningen

Toyota låter nu kvasten gå efter skandalen i helägda dotterbolaget Daihatsu. Efter att de erkänt fusk i krocktester ända sedan 1989 sparkas både ordföranden och vd:n. Bilar av märkena Daihatsu, Toyota, Subaru och Mazda är är indragna i fuskhärvan. 

Skandalen fusk i krocktester i Toyotas helägda dotterbolag Daihatsu har pågått ända sedan 1989. I början av året stängdes produktionen ner i Daihatsus fyra japanska fabriker sedan omfattningen av fuskskandalen växt. Daihatsu erkänner nu fusk med 64 olika bilmodeller och tre motorer. Nu får fusket konsekvenser för ledningen i Daihatsu. 

Under tisdagen sparkade Toyota både Daihatsus vd Soichiro Okudaira och ordföranden Sunao Matsubayashi. Den avgående vd:n har arbetat inom Toyota i 40 år och blev vd på Daihatsu 2017 då bolaget blev helägt av Toyota. Toyotas vd Koji Sato sade i en intervju att ”organisationsförändringen på Daihatsu inte genomfördes som ett straff för de avgående cheferna.”

Daihatsus vd Soichiro Okudaira får gå. Foto: Toyota

Fusket handlar såväl om bilar av märket Daihatsu som bilar som företaget tillverkat på uppdrag av Toyota, Mazda och Subaru. Fusket i krocktester sa ha pågått ända sedan 1989, men växt i omfattning efter 2014. De riggade bilarna berör än slå länge modeller som sålts i Malaysia, Thailand, Mellanöstern, Mexiko och andra länder. Men hela listan på drabbade modeller har ännu inte offentliggjorts och det kan även beröra bilar som sålts i Europa. 

Daihatsu gjorde i smyg om bilar som skulle skickas till krocktester. De lade till extra skyddselement, till exempel dörrbalkar, stötdämpande element och bättre datorer för krockkuddarnas utlösning. Bilarna klarade krocktesterna, men när de sedan levererades till kunder hade säkerhetsutrustningen ändrats.
LÄS MER: