Ett tufft vintertest i 19-22 minusgrader avslöjar svagheter i Volkswagens nya flaggskepp ID.7. Temperaturen i batteriet i den nya elbilen föll till 4 minusgrader – och motorns effekt ströps kraftigt. När batteriet var nere på sju procent kunde bilen bara krypköra.
– Inte dö nu, inte dö nu, säger Nyland när han försöker komma fram till en snabbladdare.
Volkswagen har nyligen lanserat sitt nya elektriska flaggskepp ID.7 i Sverige och en kombimodell av bilen är på väg. Bilen har en uppgraderad drivlina med en ny elmotor som heter AP550 och är standardutrustad med möjligheten att förvärma batteriet inför snabbladdning. Effekten hos motorn har ökat till 286 hästkrafter. Samma motor och modifieringar har även kommit till VW ID.4 och VW ID.5.
När vi journalister fick testa bilen var det i behagliga temperaturer i franska Marseille i höstas. Nu har bilen kommit till Norden och en av de första att testa den i riktigt kalla temperaturer är norska youtubern Björn Nyland. Han bestämde sig för att ta bilen på ett test till Hemsedel för att se om den klarar 440 km på en laddning, en sträcka endast Tesla Model 3 klarat hittills. Med temperaturer ner till 19 minusgrader blev det en stor prövning för bilen.
Det tuffa testet satte verkligen bilens batteri och drivlina på prov. En elbil behöver upprätthålla en bra drifttemperatur i batteriet för att de ska prestera optimalt. Men hos Volkswagen ID.7 sjönk temperaturen till närmare 0 grader. Sedan blev det minusgrader inne i batteriet efter en matrast, något som inte alls är bra.
Den låga temperaturen i batteriet gjorde att bilen började begränsa batteriets urladdningseffekt till 50-60 procent av den normala effekten, trots att batteriet var nästan laddat till 50 procent. Det innebär att elmotorn bara kan lämna hälften av sin egentliga effekt på 286 hästkrafter och vridmoment på 550 Newtonmeter, eftersom batteriet inte ger ifrån sig tillräckligt med energi.
På papperet ska Volkswagen ID.7 med 77 kWh batteri ha en räckvidd på 62 mil, men det visade sig omöjligt att nå Hemsedal 44 mil tur och retur på en laddning i de extremt låga temperaturerna. När det återstod 6-7 procents laddning ströp ID.7 effekten så mycket att bilen inte orkade köra mer än 80 km/h.
– Oh, shit, vi kan inte hålla hastigheten, vi har 22 kW effektbegränsning, inte dö nu, säger Björn Nyland i filmen.
De positiva nyheterna är att bilen i övrigt imponerade på den kände youtubern, särskilt styrassistenten Travel Assist och massagestolarna. Och när Nyland väl kom fram till en snabbladdare laddade ID.7 snabbt och värmde snabbt upp batteriet.
– Vi laddade i cirka 12 minuter och vi kom till 40% när vi åkte. Batteriet värmdes på den korta tiden upp till 35 grader. Jag älskar fortfarande den här bilen, den är så bra på i stort sett allt. Lamporna är fantastiska, sätena är fantastiska, komforten, massagen och allt sådant, säger Nyland.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter