Frös ner elbilar till –42°C: Det här hände

Hur bra klarar sig elbilar när värsta vinterkylan slår till? Fem elbilar frystes förra året ner till minus 42 grader. Flera elbilar fallerade i extrema köldtestet. 

Norska NAF och Motor.no genomför varje år världens största räckviddstest av elbilar i vinterförhållanden. I 2023 års test tappade vissa av elbilarna över 30 procent av sin räckvidd, medan Tesla Model S slog rekord i testet och kom 53 mil. Då kördes bilarna mestadels i 5-10 minusgrader. Även i fjolårets test hamnade Tesla i topp, den gången med Model 3.

Men hur fungerar elbilarna när det blir ännu kallare? Redan nu har vissa platser i Sverige haft lägre temperaturer än 20 minusgrader nattetid. Norska elbilsföreningen valde ut fem elbilar ur testet för att göra det tuffaste köldtestet som gjorts utanför biltillverkarna. I en gigantisk frysbox frös ner fem elbilar till som kallast –42 grader. Det är en temperatur som även bilar med förbränningsmotorer har svårt att starta i. 

Bilarna som testades var BMW iX, Kia Niro EV, MG4, Nissan Ariya och Renault Megane E-Tech. Bilarna fick tillbringa 12-14 timmar i extrem kyla. Fast 4-5 timmar i -25, sedan 4-5 timmar i -30 och till sist 4-5 timmar i -35. Bilarnas högvoltsbatterier var laddade till 80 procent innan de kördes in i de stora frysrummen. 

Tre av de fem bilarna misslyckades i testet. Den nya elbilen MG4 får inte ens kontakt med nyckeln i kylan och den är omöjlig att väcka, bilen får bogseras ur frysboxen. Nissan Ariya är aningen bättre och bilen kan väckas, men efter att värmen varit på i fyra minuter dör bilen. Kia Niro EV går också igång, men efter 11 minuter med värme dör bilen. 

Desto bättre går det för Renault Megane E-tech, den går i gång och efter 10 minuter är bilen isfri. Även lyxbilen BMW iX går igång och iskylan och lyckas frosta av rutorna och köra ur frysboxen för egen maskin.

Testarna avslöjar att det är bilarnas 12-voltsbatterier som är en svagare punkt än högvoltsbatterierna. BMW och Renault har inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet och klarar därför extremkylan bättre. MG har en spärr som gör att bilen inte kan starta i temperaturer under -40, men högvoltsbatteriet hade endast 3,15 volt efter en natt i kylan. Hos Kia och Nissan tycks 12-voltsbatterierna dra ur för snabbt när bilens värme sätts igång i 42 minusgrader.

Även förbränningsmotorbilar hade haft stora problem i minus 42 grader. Testet visar att det är 12-voltsbatteriet som är en svagare punkt än högvoltsbatteriet. Den som vill försöka starta en elbil i så låga temperaturer bör vara försiktig med till exempel sätes- och rattvärmen som snabbt drar ur 12-voltsbatteriet. Det hade varit intressant att se ett par bensin- och dieselbilar som referens i testet. Elbilarnas räckvidd vid den extremt låga temperaturen testades inte.

Så klarade 12-voltsbatteriet köldchocken

Spänning i 12 voltsbatteriFöre testEfter kylning
Kia Niro EV12,7211,72
BMW iX112,8414,80
MG413,723,15
Nissan Ariya14,4711,42
Renault Megane E-Tech14,9815,12
Källa Norsk Elbilsförening