Försvunnen i 60 år – ikonen visas i Sverige igen

En av världens förnämsta bilar visas för första gången sedan 1964 i Sverige på bileventet The Aurora. Playboyen Max Gumpels fantastiska Mercedes 540 K försvann från Sverige i 60 år – men är äntligen tillbaka. Här är den fantastiska historien om bilen och dess ägare.

Det svenska bileventet The Aurora som har premiär i Båstad i sommar ser ut att bli något alldeles extra. Evenemanget siktar på att bli Skandinaviens nya arena för både ikoniska klassiker och hyperbilar. Och debuten går inte av för hackor. Den största samlingen av Koenigsegg-bilar någonsin kommer att visas upp mellan den 5–7 juli i vackra Norrvikens trädgårdar i Båstad. 

Dessutom har The Aurora gjort klart att svenske playboyen, OS-medaljören, byggmästaren och spionen Max Gumpels Mercedes 540 K Norrmalm Cabriolet ska visas upp i Båstad. Bilen köptes nyligen tillbaka på auktion till Sverige efter 60 år och ska nu visas upp för första gången sedan återkomsten. Den svenska förkrigs-Mercedesen har varit på flykt i Amerika sedan 1964. 

Max Gumpel.

Bilen har ett alldeles unikt utseende och räknas till en av de mest ikoniska svenska bilarna någonsin. Historien om ägaren är ett kapitel för sig. Max Gumpel föddes 1890 in i ett rikt Stockholmshem. Så småningom utbildade han sig på Byggnadsyrkesskolan och blev godkänd byggmästare år 1912. 

Men det var inte allt som hände för den unge svensken det året. Otroligt nog blev han nämligen OS-medaljör. Svenskarna knep silvret, på hemmaplan, i vattenpolo under olympiska spelen i Stockholm. Något han faktiskt upprepade åtta år senare, när han tog brons under spelen i Antwerpen 1920.

I byggbranschen gick det bra för det nystartade företaget Gumpel & Bengtsson, som kan räkna hem ett dussintal anrika byggnader till sitt namn, exempelvis Eden Hotel vid Humlegården i Stockholm. Byggmästaren levde ett glassigt liv, med fina båtar, semestrar på Rivieran och bekantade sig med filmstjärnor som Greta Garbo.

OS-medaljören hade också ett kräset öga för bilar och under den här tiden var det få bilar som kunde mäta sig med kompressormatade  Mercedes. Inne hos Gjestvangs på Strandvägen i Stockholm såldes en del av de tyska modellerna till förmögna svenskar, bland annat Max Gumpel som hösten 1937 lade beställning på ett tyskt chassi modell 540 K. Chassiet skickades, efter ankomst i Stockholm, till den mycket högaktade verkstaden Karosseriaktiebolaget Norrmalm, för att få en alldeles unik kaross.

Året därpå var bilen klar och det blev en riktig pjäs. Till skillnad från många andra  Mercedes byggdes den bred och rymlig med plats för tre personer i framsätet vilket resulterade i en väldigt tung slutprodukt. Men det var inte det enda som stack ut. Bilen har restaurerats  sedan konstruktionen, men kylaren byggdes från början med ribborna på diagonalen och istället för Mercedesmärket framtill monterades Max Gumpels egna statyett föreställande gudinnan Diana. Den sitter kvar än idag.

Bilen kördes  sedan av byggpampen fram tills dess att kriget bröt ut och plockades inte fram förrän år 1946 igen. Under kriget drogs Max Gumpel, tillsammans med sin vän Eric Erickson, in i en spionaffär i samarbete med de allierade. De utgav sig för att vara tyskvänliga affärsmän och avslöjade sedermera för de allierade var tyskarnas oljeresurser befann sig så att det kunde förstöras. Berättelsen om de svenska spionerna blev en bok “Maskerad Agent” (1958) av Alexander Klein som  sedan filmatiserades i Hollywood, “The Counterfeit Traitor” (1962).

Efter krigets slut och utfört spionage blev det den franska rivieran och en välförtjänt semester för den svenska byggmästaren. Och då var det ju också på sin plats att borsta av dammet på  Mercedesen och frakta ner den till Medelhavet. Men ganska snabbt märkte Max Gumpels att hans tyska  Mercedes inte alls uppskattades av fransmännen. Då fick det istället bli amerikanaren Lincoln Continental 1946, som Greta Garbo fixade fram genom sina kontakter i Hollywood.

När Lincolnen så småningom anlände till Sverige, fick dottern Laila tillsammans med en vän, det äventyrliga uppdraget att köra den hela vägen ner till Frankrike. Och efter en tid nere på kusten fick duon tillika, den otacksamma uppgiften att köra den inte så populära  Mercedesen hela vägen upp till Stockholm igen. För att vid ett senare skede säljas av familjen för 5000 svenska riksdaler och därpå skickas till andra sidan Atlanten.

Fram till nyligen har det varit ganska tyst om Max Gumpels  Mercedes, förutom i Dagens PS, som uppmärksammat berättelsen flera gånger. Efter att bilen ropats hem på auktion till Sverige ska den nu visas på The Aurora i Båstad 5-7 juli. Där blir det även svensk premiär för Rolls-Royce Spectre och en mängd andra fantastiska bilar.
LÄS MER: