Tesla Model Y överraskar: Känns som en sportbil att köra

Här är första testet av Teslas nya suv Model Y. En stor suv med massor av utrymmen – men den känns mer som en sportbil att köra.

Lika bra att krypa till korset direkt. Jag föll för frestelsen och impulsköpte en Tesla Model Y efter förhandsvisningen. På någon minut hade jag klickat hem en bil jag aldrig kört. Nu har sanningens minut kommit när jag får göra det första svenska testet. Har jag gjort ett vansinnesköp?

Läs mer om TESLA MODEL Y

Efter en del dividerande med en journalistkollega blir det en Model Y i kulören midnattssilvermetallic som faller på min lott att testköra, eller kanske nitlott. Tydligen är mörkgrått mindre attraktivt än blått och rött. Åtminstone när det gäller att ta bilder till tidningsartiklar.

Tesla har förlagt körningen till Trosta, någon mil från Arlanda. Det är här alla Model Y-bilar levereras till kunder i Stockholm och Mellansverige som köpt bilen. Var och varannan minut åker köpare ut från grindarna med sina nya bilar. Hela leveransen sker digitalt med några få knapptryck. Det tycks vara folk i alla åldrar som köpt den nya elektriska suven.

Tesla Model Y
Model Y har 18 centimeter högre än Model 3 och en ganska stor bil. Utsidan är som Volvo XC60, men insidan är större. Foto: Maths Nilsson

Den som har kört Tesla Model 3 känner igen sig direkt hos Model Y. Utsidan är påtagligt lik Model 3, men Y har pumpats upp och vuxit på alla ledder. Den nya bilen är sex cm längre och sju cm bredare, men framför allt 18 cm högre. Finishen på den Kinatillverkade Model Y ser ut att vara klart högre än vad jag sett på andra Teslabilar. Inga fula glipor och lacken känns tjockare.

Inredningen är till stora delar hämtad från Model 3, med den avskalade instrumentpanelen med en enda stor skärm i mitten. Det finns några skillnader. Baksätet har förstås rejält mycket större benutrymme. Model 3 är lite trång, men här är det rymligt bak, även om skålningen gärna hade fått vara bättre. Även framstolarna hade gärna fått vara mer skålade, men den är skönare än vad de ser ut att vara. Dörrarna har fått rejäla förvaringsfack. Panoramataket löper över hela taket utan båge.

Interiör Tesla Model Y
Kupén är ljus och luftig trots lite murrig svart klädsel. Välbekant förarmiljö från Tesla Model 3. Sittpositionen är hög.  Foto: Maths Nilsson
Baksäte Model 3
Baksätet är rymligt, men stolarna hade gärna fått vara mer skålade, men det är skönare än vad det ser ut. Foto: Maths Nilsson

Den ljusa och luftiga kupén känns clean och trivsam, även om stolarna i konstläder och träpanelerna är imitation. Antingen gillar du den ultramoderna förarmiljön, eller så hatar du den och vill ha en mer traditionell bil. Den har bildat skola i bilvärlden, men ingen har gått så långt som Tesla. Men efter tillvänjning fungerar det riktigt bra, tycker jag. Tesla förklarar avsaknaden av fysiska knappar och reglage med att de vill kunna programmera om alla funktioner som finns i en bil. Att kvaliteten på interiören skulle vara skräp är något av en myt, allt känns gediget och väl ihopsatt.

En av bilens största tillgångar finns baktill. Ett enormt lastutrymme under den sluttande bakluckan som dock stjäl en del plats. Utrymmet hör till de bästa i klassen, och fäller du baksätet blir det ett jättegap att lasta till. Skulle det inte räcka till ryms ett par mjuka bagar i den stora frunken framtill.

Det mest spännande är förstås att testa hur bilen känns att köra. Än så länge finns bara Long Range-modellen att få levererad i Sverige. Bilen ska klara 0-100 km/h på fem sekunder och har en toppfart på 217 km/h.

Tesla Model Y
Den sköna körkänslan och sportigheten är det bästa med Tesla Model Y. Foto: Anna-Karin Rundén

Det som slår mig direkt är hur sportig och fast bilen känns att köra, och hur tight och direktstyrd känslan är i ratten. Model Y är rapp och riktigt kul att ratta på kurviga småvägar runt Arlanda. Den känns mer som en sportbil än den tunga suv den faktiskt är. Även i Long Range-utförande är Model Y mycket snabb och det finns tillräckligt med effekt för de flesta önskemål. Accelerationen är sugande, utan att det blir allt för galet snabbt. Minst lika kul att köra som Model 3 blir mitt omdöme, och här har konkurrenterna en bit fram till Tesla.

Sportigheten och den hårda fjädringen kommer med en baksida. Bilen hoppar och far en del ovanpå ojämnheterna på skumpiga vägar. Jag kör en bit på grusväg och där fortplantar sig ojämnheterna in i bilen. När det gäller komforten har Tesla en bit kvar till nya elektriska konkurrenter från Tyskland och Korea. Model Y upplevs som klart tystare än Model 3, och har ungefär lika bra ljudkomfort som Audis, Skodas och Volkswagens el-suvar.

Tesla Model Y
När vägarna blir sämre känns Model Y lite stötig och hård. Foto: Anna-Karin Rundén

På släta motorvägar fungerar chassit perfekt. Styrningen är fast och direkt på ett sätt som ger kontroll, även och det är lite svårt att slappna av som du kan göra i bilar med lite diffusare styrning. Tur då att Tesla har förarassistans och autopilot som ligger i framkant, även om det lär dröja innan ”total självkörning” blir verklighet i Europa.

Räckvidden är på papperet en smula bättre än konkurrenterna från Korea och Tyskland, om det är någon större skillnad i verkligheten och i vems favör återstår att se. Det krävs ett längre test för att utröna. Men Teslas laddningsnätverk har visat sig överlägset, så där har bilen ett försprång. Kanske är det inte en unik fördel så länge till, då det snart ska öppna för alla elbilar.

Tidigare har Tesla haft ett försprång till konkurrenterna när det gäller teknik, räckvidd och prestanda. Nu har konkurrenterna kommit betydligt närmare och är till och med förbi på vissa områden. Ännu har dock ingen fått samma fart på over-the-air-uppdatering och nya programversioner som Tesla. För aningen mindre pengar än Teslan kan du få en topputrustad Audi Q4 e-tron som är bättre på en del saker, om än aningen långsammare. För betydligt mindre pengar får du en Hyundai Ioniq 5 som är en utmärkt bil. Teslas svenska informationschef påtalar att de totala ägarkostnaderna inte är högre för Tesla än för en motsvarande fossilbil. Min hushållskassa hoppas verkligen att hon har rätt…

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y
Vilken väljer du? Tesla Model Y har en tuff konkurrent i Audi Q4 e-tron. Foto: Maths Nilsson

Så var det vansinne att klicka hem en Tesla Model Y? Ja, naturligtvis var det det. Ingen vettig människa behöver n så här dyr bil. Om jag ska försöka vara objektiv så är den varken ett bättre eller sämre köp än en Audi Q4 e-tron. Mer än att den rent subjektivt är roligare att köra. När jag ställer bilarna bredvid varandra så är nog Audin snyggare, även om jag inte vill erkänna det för mig själv. Men det är något speciellt med Tesla som skapar habegär. Annars skulle de inte ha så många nöjda kunder och vara världens högst värderade bilföretag.

Fakta Tesla Model Y Long Range AWD

Pris: 719 900 kr + 9 180 kr i leveransavgift.
Räckvidd: 507 km.
Acceleration: 0 – 100 km/h på 5 sekunder.
Toppfart: 217 km/h.
Kraftöverföring: Dual Motor Fyrhjulsdrift.
Dragvikt: 1600 kg bromsat släp. 750 kg obromsat släp.
Mått: 4 775 mm lång x 1 850 mm bred x 1 600 mm hög.
Tjänstevikt: 2003 kg.
Energieffektivitet: Aerodynamik 0.23 Cd, genomsnittlig blandad förbrukning 169 Wh/km.
Effektiv laddtid: Model Y Long Range kan ta emot 250 kW. Cirka 270 km kan laddas på 15 minuter vid Teslas V3 Superchargers.

Tesla Model Y
Tesla Model Y ser nättare ut än vad den är. Suven väger två ton. Foto: Maths Nilsson
Styrkänslan är riktigt tight och sportig och det är lätt att köra för fort. Foto: Anna-Karin Rundén
Tesla Model Y
Knappast bättre än konkurrenterna på något – men rent subjektivt är den roligare att köra. Foto: Anna-Karin Rundén
Tesla
Ett jättegap till bagage. Men den sluttande bakluckan stjäl en del plats när du verkligen behöver stuva bilen full. Foto: Maths Nilsson