Första officiella bilderna: Så blir nya Volvo EX30

Nu visar Volvo upp de första teaserbilderna på sin nya lilla SUV Volvo EX30. Bilen får världspremiär den 7 juni och kan beställas direkt.  
– EX30 kommer ha ett bra pris som instegsmodell. Den är mycket säker, har anständig räckvidd och en bra storlek som fortfarande är mindre än XC40, säger vd Jim Rowan. 

En av årets största bilnyheter för den svenska marknaden får premiär den sjunde juni. Då visar Volvo upp sin nya Kina-tillverkade SUV EX30. Vi vet redan en hel del om bilen, men Volvo lovar att att avslöja många fler intressanta detaljer om sin nya familjemedlem fram till världspremiären. 

Den helt elektriska bilen kommer att byggas i Kina och Volvo Cars siktar på att den ska bli deras mest sålda bilmodell. Volvo EX30 kommer att påminna mycket om nya Volvo EX90, med samma typ av infällda Tors Hammar-lampor och C-formade baklampor, vilket tydligt framgår av de första bilderna som Volvo nu släppt.  

Bilen blir mer kompakt än EX90 ser ganska muskulös ut och får en tuff ”stance” genom stora överdimensionerade hjul. Vi har redan kunnat se kamouflerade bilar som testats i Kina, och de visar att bilen blir omkring 4,3 meter lång. Bakdörrarna får en tydlig vinkel, precis som på XC40. 

Interiören blir betydligt mer avskalad än vad vi vant oss vid hos Volvo. Bilen får precis som Tesla en central skärm, troligen 15 tum, i mitten där alla funktioner styrs. Volvo behåller dock ett litet instrumentkluster. 

Volvo EX30 delar teknik med nya Smart#1 och bygger på en ny plattform från Geely som heter SEA. Den nya plattformen har utvecklats av Geely under ledning av svensken Kent Bovellan som tidigare lett utvecklingen av Saab 9-3 och Volvo C70. Plattformen kallas Sustainable Experience Architecture”, SEA och tycks vara mycket flexibel. Nya vd:n Jim Rowan har bekräftat att bilen blir betydligt billigare än dagens C40 och XC40 Recharge att bygga. Volvo hoppas att bilen kan bidra till att öka lönsamheten i en tid med fallande marginaler. Den är också central i bolagets strategi för att nå 1,2 miljoner sålda bilar år 2025.

Den bakhjulsdrivna versionen får sannolikt en motor på över 200 hästkrafter, men det kommer också komma en fyrhjulsdriven variant med över 400 hästkrafter. Bilen får en toppfart på högst 180 km/h. Smarts toppversion har hela 422 hästkrafter, men det är inte säkert att Volvo kommer att ha lika mycket. 

Volvo EX30 får samma batteri som Smart 01, vilket sannolikt betyder en kapacitet på 66 kWh. Med bakhjulsdriften blir räckvidd 46 mil, den fyrhjulsdrivna prestandaversionen får något kortare räckvidd. Senare kommer också ett mindre batteri på 58 kWh. Något batteribyte i bilen är det inte tal om, det skulle äventyra Volvos höga säkerhet då batteriet är en helt integrerad del av bilens struktur och viktig för krocksäkerheten. 

Senaste nytt

Räddar batteriet – från en krockad elbil

Batteriexperten “Mycke Meck” räddar ett elbilsbatteri som suttit i en krockad ID. Buzz. Så här går det till.
– Förhoppningsvis ska vi inte släppa ut den magiska röken, säger han.

På Youtube går det att följa flera spännande projekt som olika experter och amatörer håller på med. En svensk Youtuber, “Mycke Meck”, håller just nu på med ett sådant häftigt projekt där han försöker rädda ett 82 kWh-batteri som tidigare satt i en krockad Volkswagen ID. Buzz. Svenskens kompis köpte batteriet för att han ville installera det i sitt hus.
– Jag ska hjälpa honom att installera det, säger han.

Det första han måste göra är att undersöka batteriets status. Detta tänker han göra genom att löda fast en batterisimulator på NMC-batteriet. När han undersöker batteriets pyrosäkring visar det sig att den har gått när elbilens krockkuddar utlöstes. 
– När airbagen slås ut i bilen slås även den här kontaktbryggan av. Det är en liten punsch här inne med en pyroteknisk laddning som helt enkelt skjuter av kopparledningen, säger han.

Denna simulator använde Mycke Meck för att se hur batteriet mår.

Batteriexperten löder sedan ihop två stycken kretsar som han kopplar ihop med en lågvoltskontakt som sedan ansluts till batteriet.
– Det är ju högst tillfälligt, som ni nu förstår, för att kunna koppla in det här för att se om vi kan läsa av batteriet, säger Mycke Meck.

Han drar sedan på sig skyddshandskar och ansluter simulatorn till batteriet. Det börjar inte ryka, och han kopplar sedan sin telefon till simulatorns trådlösa nätverk. 
– Där har vi kontakt, säger han.

Det visar sig då att batteriets BMS har stängts av, vilket är ett tecken på att någonting har hänt. Det klargör ännu tydligare att batteriets pyrotekniska lösning har gått, hävdar experten.
– Det här ser inte jättepositivt ut, säger Mycke Meck.

Han kollar sedan in batteriets cellspänningar och kan inte se några större fel där. På grund av att den pyrotekniska säkringen har gått måste batteriet nu öppnas för att kunna räddas. 
– Det är inte det optimala på något vis, säger han.

Samtidigt hävdar batteriexperten att han har rätt förutsättningar för att kunna lösa problemet.
– Jag ser inte detta som ett jätteproblem för mig. Men är man inte bekväm med att öppna ett högvoltsbatteri, ska man nog låta bli, säger han.

Men hur det går får vi aldrig se i klippet. Istället lovar den svenske Youtubern att visa hur han tänker rädda batteriet i sitt nästa klipp. För att se första delen av det spännande projektet kan du klicka dig vidare här.
– Det får bli i nästa film, avslutar Mycke Meck.
LÄS MER:

Regelbrottet 100 000-tals gör på motorväg

Många förare har inte koll på trafikreglerna över hur de ska placera sin bil på motorväg. Det orsakar oreda och irritation på motorvägar med flera filer.
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, säger Jeanette Jedbäck HIndenburg, rektor på trafiklärarutbildningen.

Hon är en av Sveriges främsta experter på säkerhet i trafiken. Ofta anlitad i tv och radio, samt rektor på trafiklärarutbildningen i Stockholm, gör det Jeanette Jedbäck Hindenburg till en betydande auktoritet inom allt som har med trafiken att göra. 
– Enligt trafikförordningen sjunde paragrafen ska man alltid lägga sig längst till höger om man inte ska svänga, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men det finns ett undantag, som också ställer till det en hel del för bilisterna.
– Det är en lag som kom för några år sedan, om det är 70 kilometer i timmen eller lägre i hastighetsbegränsning på en väg, då gäller inte den här regeln, då kan man ligga kvar i vänsterfil, eftersom varje körfältsbyte innebär komplikationer, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Om det är 70 km/h eller lägre är det tillåtet att ligga kvar i de vänstra körfälten. Men enligt Jeanette Jedbäck Hindenburg har många bilister svårt att veta vilken hastighet som gäller. Bild: Wikipedia

Problemet är att bilisterna inte alltid vet vilken hastighet som gäller. Själv skulle Jeanette Jedbäck Hindenburg vilja se att regeln gjordes om.
– Jag hade inte utformat regeln på det viset eftersom det skapar oordning i trafiken, säger hon.

Ett av de stora bekymren är att många inte tittar på vägskyltarna och därför har dålig kunskap om vad som gäller där de kör.
– Många människor har inte koll på vilken hastighet som gäller, man följer bara trafikrytmen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Mittfilskörning sker överallt i Sverige. Men det är främst i storstäderna som det blir ett stort problem. Många ligger i mittfilen fast det är tomt i högerfilen. 
– Människor på landet är bättre på det här. Men det beror på att vi i Stockholm har så många vägar med flera filer. I till exempel Kungen Kurva finns det en avfart till vänster och då säger folk att de lägger sig i mitten för att kunna svänga av. Men det är mindre än en procent av alla avfarter som sker till vänster, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Men om hastigheten är över 70 kilometer i timmen är reglerna solklara.
– Vänsterfilerna är till för omkörning och utryckningsfordon, efter en omkörning ska man tillbaka in i högerfilen, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

100 000-tals bilister kör i mittfilen på Sveriges motorvägar. Trafiksäkerhetsexperten förklarar varför det är förbjudet.

Under sommaren blir problemet med mittfilskörning ännu mer tydligt.
– När det är semestrar och det kommer mycket trafik på E4 och E18, då märks det att folk blir irriterade om man inte lägger sig till höger, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Men staten ser inte lika allvarligt på det här fenomenet. Visserligen kan man få böter av mittfilskörning, men det är ingen betydande summa. 
– Tyvärr är det högre böter att köra om på insidan, det ger 1000 kronor, medan mittfilskörning bara ger 500, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon ser en tendens till att trafiksituationen blir allt sämre i landet. Enligt henne finns det en avgörande anledning till detta. 
– På senare år har trafikkunskaperna blivit sämre, många som tar körkort lär sig via youtube, eller så kör man upp som privatister och tar efter föräldrarnas brister, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

I sitt dagliga arbete stöter hon ofta på bilister som håller sig i mittfilen.
– Om man kommer med en övningsbil och ska göra en omkörning. Och det då finns en bil i mittfilen, då måste man göra fyra körfältsbyten för att klara omkörningen och det blir komplicerat, inte minst för en osäker elev, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Fenomenet verkar mer utbrett i Sverige än många andra länder. 
– Vi svenskar håller oss gärna lite neutrala, därför lägger vi oss i mitten och slipper ta ställning, avslutar Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Så här säger Trafikförordningen

7 §   Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Källa: Trafikförordningen
LÄS MER:

92-åring fast i fartkamera – därför ber han om nåd

Den 92-årige fattigpensionären från Örnsköldsvik hade kört prickfritt i 50 år. Men efter att tekniken svikit honom fastnade han i en fartkamera och till rätten vädjade han om förståelse.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär, skriver den 92-årige mannen.

En 92-årig man från Örnsköldsvik fastnade i en fartkamera efter att ha kört 66 kilometer i timmen på en sträcka med hastighetsbegränsning till 60. Det innebar att hans prickfria körhistorik nu var förstörd efter 50 år.
– Jag har under 50 års tid bakom ratten aldrig åsamkat försäkringsbolag och myndigheter besvär och kostnader från några försyndelser, skrev mannen i sitt brev till tingsrätten.

Det var under den första färden med hans nyinköpta bil som det gick lite för fort, rapporterar Örnsköldsvik Allehanda. Den äldre mannen erkänner att det var han som körde och att färden verkligen ägt rum. Men han menar att hastighetsöverträdelser kan inträffa även utan uppsåt, särskilt när tekniken inte gör sitt jobb. Fartbegränsaren i bilen reagerade nämligen inte på att hastigheten sänktes till 60 kilometer i timmen just där på E4:an söder om centrala Örnsköldsvik.

I sitt brev uttrycker mannen att han godtar den rättsliga hanteringen, att den förefaller korrekt och professionellt utförd. Men han vädjar om förståelse. Han beskriver sig som en fattig pensionär och ber respektfullt om nåd.
– Möjligen kan jag hoppas att tillsatt åklagare vill bedöma säkert helt riktiga empiriska värden med empatiska glasögon i beaktande av brottets karaktär och dimension, skriver han.

Tingsrätten valde dock att avslå den äldre mannens vädjan om nåd. Att han aldrig tidigare brutit mot lagen ansågs inte vara skäl nog att slippa undan att ha kört 6 km/h för fort. Överträdelsen kostar honom nu 1 500 kronor i böter.

LÄS MER:

Misstagen – förstör dina sommardäck i onödan

Svenska bilister blir allt sämre på att sköta sina däck. Misstagen förstör dina dyra sommardäck – helt i onödan.
– Gör du detta sparar det enormt på däcken, säger experten Lasse Dahlqvist. 

Allt fler bilägare struntar i att kolla lufttrycket. Det märks inte minst hos däckverkstäderna. Där ser man att slitaget blir allt större. Däckverkstäder uppger för Carup att fyra av fem inte kollar lufttrycket mellan däckskiftena. Genom att kontrollera däcken undviker du att de förstörs i förtid i onödan. 

– Först och främst ska man kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden. Jag vet att det är många som missar detta, men det går snabbt och gör att du sparar på däcken och det är besparing för plånboken, säger däckexperten Lasse Dahlqvist. 

Många glömmer att göra regelbundna kontroller av sina däck, här är tipsen som kan spara 1000-lapper genom att däcken räcker längre.

Enligt en undersökning från Continental struntar 8 av 10 bilister i att göra regelbundna kontroller av däcken. Punkteringar blir allt vanligare. Därför är det en bra idé att kolla så att du inte har skador, spik eller skruvar i däcken. Lasse Dahlqvist råder dig att regelbundet hålla ett öga på däcken. Precis som ögonen är själens spegel, är de bilens dito. Dolda fel kan visa sig på mönstret. 
– Du ska också hålla utkik efter ojämnt slitage på däcken. Om det till exempel sliter mer på insidan.

Ungefär hälften av svenskarna lämnar in sin bil vid hjulskifte. Det är vanligt att man också beställer en balansering. Men experten varnar för detta, man ska inte ta balanseringen som ett kvitto på att allt är som det ska.
– Många blandar ihop balansering och hjulinställningar. Men det är inte alls samma sak, balanseringen är bara till för att bilen inte ska skaka.

Lasse Dahlqvist har arbetat med däck i hela sitt liv. Han vet om att de flesta bilägare inte ägnar en tanke på hjulinställningar. Nu hoppas han att fler ska göra det och på så sätt få ett bättre och mer ekonomiskt bilägande. 
– När det kommer till hjulinställningarna sparar det enormt på däcken om det är rätt gjort. Med dåliga hjulinställningar känner du av det på dåliga vägar eller vid gropar och spår i vägen. 

För en bra verkstad går det snabbt att ordna hjulinställningarna. Men många undrar då hur ofta man ska göra detta?
– Jag skulle rekommendera alla att göra en hjulinställning efter 3000 mil. Detsamma gäller om du har kört ner i ett potthål eller mot en kant, då kan man vara säker på att inställningarna har ändrats och det är dags att göra en ny.

Däckbranschen har tillsammans med Trafikverket undersökt hur många svenskar som kör runt med vinterdäck på sommaren. Det visade sig att i södra Sverige så är det upp till var femte bilist på vissa ställen som struntar i att skifta. 
– Kör på rätt däck, använd vinterdäck när det är tid för dem och sommardäck på sommaren. Det har både med säkerhet och komfort att göra. Även om de saluför så kallade “Året runt däck”, så finns det inga däck som är hundraprocentiga i alla väderlekar.

När ska jag byta däck?
– Lagen säger att du kan köra på däcken ner till 1,6 millimeter. Medan många tillverkaren rekommenderar byte redan vid tre millimeter. Det är också en miljöfråga att man använder däcken tills de är slut. Men då ska man också vara beredd på att det inte går att köra i 110 knyck när det regnar. 

Expertens tips:

Kolla lufttrycket varje månad.
Håll uppsikt på mönsterdjupet. 
Gör en hjulinställning för bästa säkerhet och komfort. 
Om du kör ner i potthål eller mot en kant, gör en ny hjulinställning.
Kör på rätt däck, använd sådana som är anpassade efter säsongen.
Skifta däck – och kör rätt

LÄS MER: