Nu visar Volvo upp de första teaserbilderna på sin nya lilla SUV Volvo EX30. Bilen får världspremiär den 7 juni och kan beställas direkt.
– EX30 kommer ha ett bra pris som instegsmodell. Den är mycket säker, har anständig räckvidd och en bra storlek som fortfarande är mindre än XC40, säger vd Jim Rowan.
En av årets största bilnyheter för den svenska marknaden får premiär den sjunde juni. Då visar Volvo upp sin nya Kina-tillverkade SUV EX30. Vi vet redan en hel del om bilen, men Volvo lovar att att avslöja många fler intressanta detaljer om sin nya familjemedlem fram till världspremiären.
Den helt elektriska bilen kommer att byggas i Kina och Volvo Cars siktar på att den ska bli deras mest sålda bilmodell. Volvo EX30 kommer att påminna mycket om nya Volvo EX90, med samma typ av infällda Tors Hammar-lampor och C-formade baklampor, vilket tydligt framgår av de första bilderna som Volvo nu släppt.
Bilen blir mer kompakt än EX90 ser ganska muskulös ut och får en tuff ”stance” genom stora överdimensionerade hjul. Vi har redan kunnat se kamouflerade bilar som testats i Kina, och de visar att bilen blir omkring 4,3 meter lång. Bakdörrarna får en tydlig vinkel, precis som på XC40.
Interiören blir betydligt mer avskalad än vad vi vant oss vid hos Volvo. Bilen får precis som Tesla en central skärm, troligen 15 tum, i mitten där alla funktioner styrs. Volvo behåller dock ett litet instrumentkluster.
Volvo EX30 delar teknik med nya Smart#1 och bygger på en ny plattform från Geely som heter SEA. Den nya plattformen har utvecklats av Geely under ledning av svensken Kent Bovellan som tidigare lett utvecklingen av Saab 9-3 och Volvo C70. Plattformen kallas Sustainable Experience Architecture”, SEA och tycks vara mycket flexibel. Nya vd:n Jim Rowan har bekräftat att bilen blir betydligt billigare än dagens C40 och XC40 Recharge att bygga. Volvo hoppas att bilen kan bidra till att öka lönsamheten i en tid med fallande marginaler. Den är också central i bolagets strategi för att nå 1,2 miljoner sålda bilar år 2025.
Den bakhjulsdrivna versionen får sannolikt en motor på över 200 hästkrafter, men det kommer också komma en fyrhjulsdriven variant med över 400 hästkrafter. Bilen får en toppfart på högst 180 km/h. Smarts toppversion har hela 422 hästkrafter, men det är inte säkert att Volvo kommer att ha lika mycket.
Volvo EX30 får samma batteri som Smart 01, vilket sannolikt betyder en kapacitet på 66 kWh. Med bakhjulsdriften blir räckvidd 46 mil, den fyrhjulsdrivna prestandaversionen får något kortare räckvidd. Senare kommer också ett mindre batteri på 58 kWh. Något batteribyte i bilen är det inte tal om, det skulle äventyra Volvos höga säkerhet då batteriet är en helt integrerad del av bilens struktur och viktig för krocksäkerheten.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter