Den kinesiska statliga biltillverkaren SAIC Motor lanserar den första elbilen med solid state-batteri, alltså med fast elektrolyt. Bilen presenterades under bilmässan i Genève. Försäljningen av nya IM L6 drar igång redan i maj och IM hävdar att bilen har en räckvidd på 800 km WLTP och 1000 km CLTC.
Vid lanseringen meddelade man att bilen kommer att levereras med ett valfritt batteripaket på 90 eller 100 kWh från CATL. Det mindre paketet ger den bakhjulsdrivna versionen en CLTC-räckvidd på omkring 720 km och fyrhjulsdriften 700 km. Det stora batteripaketet ger 770 km respektive 750 km.
IM avslöjade dock under mässan att det kommer ytterligare en version. Modellen kommer med ett solid state-batteri som de hävdar ger en räckvidd på hela 800 km enligt WLTP-test och 1000 km enligt CLTC-test.
Problemet med solid state har till stor del handlat om svårigheterna med att massproducera batterierna. Volkswagen har investerat miljontals kronor i solid state-utveckling, Toyota och Nissan likaså. Nu verkar kineserna ha knäckt koden med nya IM L6, som blir första officiella solid state-elbil till försäljning. I Kina drar försäljningen igång i maj men målet är att leverera bilen till Europa och Sydamerika redan nästa år.
Bilen kommer också med fyrkantig ratt, i likhet med Teslas Model S. De bättre modellerna kommer dessutom med takmonterat Lidar-system för självstyrning. I december förra året fick man tillstånd utfärdat i Shanghai, att använda sig av självkörande system i 333 städer runt om i landet.
I ett inlägg på sociala medier meddelade även Liu Tao, IM:s vd, att han tror att funktioner som den självjusterande dämpningen, bakhjulsdriften och möjligheten att göra “tanksvängar”, likt BYD:s U8, kommer locka mängder med köpare.
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.