Mercedes-AMG:s första elbil lanseras nästa år och nu kommer den första tjuvkiken på landsvägsmonstret. Bilen är en del av tyskarnas Vision 2025 där man riktat in sig på att slå sig in bland toppkonkurrenter från Tesla och Porsche. Komfort och prestanda i högsta klass.
Debuten närmar sig med stormsteg. Mercedes har gjort sin hemläxa sedan lanseringen av den fyrsitsiga sedanen 2022 och siktar nu framåt mot sitt eget koncept Vision 2025. Bilen är tänkt att på Mercedes-manér, med stil och klass, konkurrera med Porsches nya satsning Taycan och amerikanska Tesla.
Med ny innovativ drivlina, ska bilen ta företaget in i en ny era på den sportiga sidan elbilar och kreationen blir sannolikt företagets hittills mest kraftfulla landsvägsbil. Konceptet är klart mer prestandafokuserat än tidigare modeller som EQE och EQS, med en mycket lägre och skarpare siluett. Distinkta stilbidrag som sex cirkulära baklyktor, och diffusor i race-look.
Prototypen i camostuk ser ut att ha en lång och låg motorhuv som sitter riktigt nära marken. Bilen har också en lägre, smärre taklinje samtidigt som den fortfarande verkar ha samma välkända rymlighet som dess föregångare. Rymlig interiör, bagageutrymme och en sportig design blir en perfekt kombination av lyx och fart.
Bakspoilern verkar vara infällbar och dörrhandtagen gömmer sig i karossen för maximal aerodynamisk framgång. Den elektriska AMG har designats huvudsakligen som en prestandabil och förväntas lägga lika stor vikt på väghållning som vid rakor i höga hastigheter. Det blir den första bilen från tyskarna som en använder en prestandaorienterad elbilskonstruktion känd som AMG.EA. Framdrivningen tillhandahålls av kraftig, kompakt och slimmad flödesmotor utvecklad av Mercedesägda Oxford-tillverkaren Yasa. Yasa-chefen Tim Woolmer bekräftade att motorerna i Mercedes produktionsbilar bara väger 24 kg och ändå genererar 480 hästkrafter på egen hand. Om motorn sätts in i ett dubbelsystem i den kommande AMG-modellen landar den kombinerade effekten säkerligen på närmare 1000 hk.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.