Förslaget: Ny chockavgift på fossila bilar i stan

Nya förslaget: Chockavgift för alla fossila bilar i Stockholms innerstad. Den som inte kör på el ska få betala dyrt. En liknande avgift i London kostar 375 kronor per dag. 
– Vi tror att det på det sätt vi presenterar rapporten har den större möjlighet att få folklig förankring, säger tidigare trafikborgarrådet Per Ankersjö (C).

Han är tidigare trafikborgarråd i Stockholm för Centerpartiet. Numera driver Per Ankersjö en konsultfirma inom kommunikation. Han har författat en Timborapport med ett förslag att förvandla hela Stockholms innerstad till en miljözon med straffskatt på bilar som drivs med fossila bränslen.

– Miljözonen kan ju fungera som en stark pådrivare för elektrifieringen av transporterna  om man gör det på rätt sätt. Men vi tror att det här sättet som vi presenterar i rapporten har bättre möjligheter att få en folklig förankring, säger Per Ankersjö till Dagens Industri

Framtiden för miljözonen hänger löst, nu kommer ett nytt förslag om att istället införa straffavgifter på fossila bilar i Stockholm.

Den tidigare centerpartisten tar London som exempel. Enligt honom har man lyckats med att inför en liknande miljözon. Den brittiska kulturstaden införde avgifter för att köra med bilar som drivs med klassiska motorer. Med tiden har det utökats till att nu omfatta omkring tio miljoner människor. Numera kostar det 375 kronor om dagen att köra en icke-elbil i London. 
– Utifrån lärdomar kring tränselskattavgifter så behöver man i alla fall inte ha lika höga avgifter som London för att skapa en förändring, säger Ankersjö.

I Stockholm hade man planerat att införa miljözon 3 från årsskiftet. Men beslutet sköts upp eftersom en rad företag överklagade beslutet. Nuvarande trafikborgarrådet i Stockholm förfäktar inte konsulten Ankersjös nya idé.

– Vi har ju efterfrågat fler verktyg för att jobba med trafiken, men där har vi inte fått något gehör av regeringen. Hade vi haft den typen av ekonomiska styrmedel hade vi kunnat göra mycket mer”, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm. 

I Timbros förslag står det att laddhybbrider också ska kunna åka fritt i innerstaden. Men under förutsättning att de använder sig endast av eldriften. Man tycker också att det borde införas så kallade dynamiska restriktioner. Det menas med att avgifterna går upp under till exempel rusningstrafiken. 

Det är också värt att nämna det faktum att Ulez-avgifterna har kritiserats i London för att vara en straffskatt som drabbar fattiga pendlare. 

FEM FÖRSLAG I TIMBROS RAPPORT

1. Ultralåg utsläppszon i hela Stockholms innerstad:

Hela innerstaden bör bli en ultralåg utsläppszon till 2035 – avgiftsbaserad enligt Londons modell.

2. Nationellt regelverk med geofencing:

Riksdag och regering bör skapa ett nationellt regelverk för ultralåga utsläppszoner. Laddhybrider med geofencing bör få samma avgiftsfrihet som elbilar.

3. Dialog med näringslivet, medborgare och staten:

Staden bör tydligt kommunicera införandet av en ultralåg utsläppszon och föra dialog med berörda parter om områden och tidtabell.

4. Utbyggd kollektivtrafik och infartsparkeringar:

Samarbeta för fler infartsparkeringar vid kollektivtrafikens knutpunkter och fortsätt bygga ut kollektivtrafik och cykelinfrastruktur.

5. Stegvis utvidgning av miljözonen:

Utvidga zonen i etapper med utvärderingar och justeringar för en balanserad övergång till en utsläppsfri trafikmiljö. Sätt ett årtalsmål för att skapa tydliga spelregler.
Källa: Dagens industri / Timbro

LÄS MER: