Forskarnas upptäckt – mätte magnetfält i elbilar

Finns det risker med magnetfälten i elbilar? Tyska forskare upptäckte att elbilar kan ge ifrån sig starka magnetfält över gränsvärdena vid acceleration och inbromsning.
– De uppmätta styrkorna i vissa fordon överskred lokalt EU:s referensvärden, uppger forskarna. 

Alla bilar sänder ut elektromagnetiska fält. Med allt fler elbilar och laddhybrider oroar sig många för att utsläppen från elbilar kan vara farliga. Tyska bilistorganisationen ADAC får många frågor från människor som har pacemaker. Därför beslöt de sig för att gå till botten med frågan. Tillsammans med tyska forskare från forskningscentret för elektromagnetisk miljökompatibilitet, universitetssjukhuset RWTH Aachen och Seibersdorf Labor GmbH har de undersökt 975 000 olika mätningar från 11 olika elbilar, 2 laddhybrider och en förbränningsbil. 

ADAC uppger i sin artikel om forskningen att det inte finns några som helst hälsorisker runt magnetfält och elbilar och att sätesvärmen kan ge högre magnetfält.
– Till att börja med: Den omfattande studien med över 975 000 individuella mätningar har visat att det inte finns någon hälsorisk förknippad med elbilar eller elmotorcyklar, skriver ADAC.
– De fastställda grundläggande gränsvärdena överskreds inte, uppger ADAC vidare. 

Tyska forskare har mätt magnetfälten i 11 olika elbilar, 2 laddhybrider och en förbränningsbil. De gjorde vetenskapliga mätningar av ett stort antal olika punkter i bilen. Foto: Bundesamt für Strahlenschutz (BfS)
Hos elbilen Porsche Taycan upptäcktes spikar av magnetfält vid imbromsning som låg mer än tre gånger över EU:s gräsvärde mätt i mikrotesla.

I forskarnas rapport, som är på 463 sidor, finns dock uppgifter som ger anledning till viss viss eftertänksamhet. De upptäckte att elbilar sänder ut starka magnetfält under korta stunder vid inbromsning och acceleration under sportig körning. EU:s gränsvärde ligger på 100 mikrotesla och det överskreds av elbilarna Porsche Taycan och Renault Zoe som hade 119 µT respektive 102 µT i magnetfält vid acceleration och inbromsning. Audi e-tron kom upp i 97 µT. Dessutom överskrider 6 av 14 bilar testade bilar gränsvärdet under korta spikar, oftast i fot- och benområdet.
– I många fordon kan magnetfältimmissioner vid sportig körning lokalt överskrida EU:s referensvärden – särskilt i fot- och underbensområdet, uppger forskarna. 

I fallet med Porsche Taycan uppmättes ett värde på 320 mikrotesla i korta spikar under inbromsningar, vilket är en nivå 220 procent över EU:s gränsvärde för magnetfält.
– Orsaken till de jämförelsevis höga exponeringsindexen i detta område var explosionsliknande magnetfält som uppstod mot slutet av inbromsningsprocessen, uppger forskarna.

Så höga magnetfält hade elbilarna i mikrotesla (EU:s gränsvärde ligger på 100)

Siffrorna i tabellen avser maxvärden i direkt uppmätta magnetfält, under korta spikar redovisades högre värden för 6 av 14 bilar, bland annat 320 mikrotesla för Porsche Taycan.

BilmodellMax magnetfält
(µT,mikrotesla)
Kommentar
Porsche Taycan Turbo S119Överskrider EU-gräns
Renault Zoe102Överskrider EU-gräns
Audi e-tron quattro97Nära EU-gräns
Aiways U595
VW ID.391
Hyundai Ioniq 588
Tesla Model 385
Fiat 500e80
BMW i378
Opel Corsa Electric76
Peugeot e-20874
Mercedes GLE 350de (PHEV)72Laddhybrid
VW Passat GTE (PHEV)66Laddhybrid
Opel Corsa (bensin)45Bensinbil
Källa: Bestimmung von Expositionen gegenüber elektromagnetischen Feldern der Elektromobilität: Vorhaben 3620S82473

Samtidigt ska ma ha i åtanke att tunnelbana och spårvagn kan komma upp i högre siffror vid vissa sittplatser. I elbilar var det främst vid sportig körning som höga magnetfält uppmättes under kort tid. Forskarna manar till försiktighet vid värden över 100 mikrotesla i kollektivtrafiken, men riktar inga varningar för elbilar. 

För vanliga passagerare i en elbil finns inga hälsorisker, enligt forskarna. Men samtidigt uppmanar de personer med medicinska implantat, till exempel pacemaker, till viss försiktighet i kollektivtrafiken där liknande nivåer av magnetfält kan förekomma, men under längre tid. De vill också att standarden för mätning av magnetfält uppdateras för att bättre fånga korta toppar. 
– Eftersom denna standard inte beaktar transienta exponeringar med varaktighet under 200 millisekunder, kan den inte anses tillräcklig för en fullständig strålskyddsteknisk bedömning, uppger forskarna.

Forskningsrapporten konstaterar att inga direkta “konflikter med ICNIRP:s gränsvärden” observerades i mätningarna av elbilar. Det innebär att de generella säkerhetsmarginalerna är uppfyllda och att magnetfälten i elbilar i de allra flesta situationer är helt ofarliga. Samtidigt förekommer värden långt över gränsen i korta spikar, men det kan handla om millisekunder.

Fakta: EU:s gränsvärde för magnetfält

Mätningarna mäter magnetisk flödestäthet, i enheten mikrotesla (µT). Enligt EU-rekommendation 1999/519/EG är det tillåtna magnetfältet för allmänheten vid 50 Hz 100 µT (mikrotesla). Gränsvärdet gäller för magnetfält från exempelvis elledningar, fordon, apparater.
Syftet är att skydda människor från till exempel elektrisk stimulering av nerver och muskler. Det är ett försiktighetsvärde med stor säkerhetsmarginal.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt