Fordonsskatt baserat på vikt istället för koldioxidutsläpp vore mer rättvist. Det kräver två brittiska forskare i en ny bok
– Bilens vikt är en förvånansvärt bra genomsnittlig indikator på de totala utsläppen, skriver Felix Leach och Nick Molden.
Tunga elbilar slipper nästan fordonsskatt helt. Medan lättare dieselbilar får betala dyrt. Carup.se har tidigare skrivit om att en ägare till en elbil som väger nästan tre ton bara behöver betala 360 kronor om året i skatt. Samtidigt kan en förare av en liten dieselbil som väger högst 1,3 ton behöva betala uppemot 7000 kronor per år i skatt.
Men elbilar är inte fria från koldioxidutsläpp. Speciellt inte när de tillverkas. Men eftersom elbilar inte släpper ut koldioxid när de körs slipper de fordonsskatt i de flesta länder. Ju mer koldioxid som kommer ut från din bil, desto högre blir skatten, oavsett vikt. I Storbritannien finns ett liknande system som kallas Vehicle Excise Duty (VED). Vilket de brittiska forskarna, professor Felix Leach och seniorforskaren Nick Molden, tycker är orättvist, skriver Car Magazine.
Enligt dem väger elbilar i genomsnitt 40 procent mer än motsvarande modeller med förbränningsmotor. Dessutom kräver större bilar större batterier, fler material, tar upp mer väg- och parkeringsutrymme och orsakar mer utsläpp från däck, bromsar och vägslitage.
De menar att bilens vikt är en bättre indikator på hur den påverkar miljön.
– Bilens vikt är en förvånansvärt bra genomsnittlig indikator på de totala utsläppen, inklusive växthusgaser, luftföroreningar, buller, säkerhet och påverkan på infrastrukturen. Konsumenter kan använda detta för att välja en ny bil utan att påverkas av data från partiska källor, skriver Felix Leach och Nick Molden i sin bok “Critical Mass”.
Formeln ser ut såhär: Bilens tjänstevikt multipliceras med den sträcka som körts under året. Svaret visar bilens årliga klimatpåverkan. Enligt författarna är denna siffra inte bara mer rättvis. Den möjliggör också ett mer exakt sätt att beräkna skatt. Samtidigt finns det annan fakta som visar att en elbil tjänar in koldioxidskulden på några år och att en elbil är överlägsen en fossil bil när utsläppen från tillverkningen tjänats in.
De brittiska forskarna hävdar ock att deras formel borde få fler att se värdet av att köra färre kilometer och att välja en lättare bil. Genom att köpa en bil som väger 150 kilogram mindre än genomsnittet kan man spara omkring 1300 kr. De pengarna går även att spara genom att köra cirka 1600 färre kilometer varje år. Att köra en kortare sträcka är för många omöjligt. Därför blir det troligen enklare att spara pengar genom att köpa en lättare bil.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.