Forskare: Partiklar från elbil farligare än dieselavgaser

En ny forskningsstudie slår fast att elbilar inte är utsläppsfria. Tvärtom kan partikelutsläppen från bromsar på elbilar vara farligare än dieselavgaser. Men många elbilsägare hävdar att de knappt använder bromsarna, något forskarna inte tar upp i sin studie. 
– Vi visar här att partiklar från bromsslitage kan störa cellerna mer än partiklar från dieselavgaser, skriver forskarna vid University of Southampton.  

Att köra elbil beskrivs av många som utsläppsfri körning. Men en ny forskningsstudie från University of Southampton vill avliva det synsättet. Forskarna kom fram till att mikroskopiska partiklar som släpps ut från flera vanliga typer av bromsbelägg kan vara giftigare än partiklar från dieselavgaser. De vill inte att vi ska tro att vi är färdiga med kriget mot partiklar för att vi bytt till elbil.

– Denna forskning har viktiga konsekvenser för hälsan och framtida politik. När vi byter från diesel- och bensindrivna bilar till elfordon kommer utsläppen av icke-avgaspartiklar att finnas kvar. Icke-avgasutsläppen kan öka med tiden på grund av att elfordon är tyngre än fordon med förbränningsmotorer och skapar större friktion, säger professor Matthew Loxham vid University of Southampton.

Enligt forskarna vid University of Southampton är de mikroskopiska partiklarna från bromsdamm nu ett större hot mot människors lungor än partiklar från dieselavgaser. Bild: University of Southampton

Forskarna upptäckte att vanliga absestfria bromsbelägg som har en högre koncentration av koppar i många fall orsakar giftigare partiklar än utsläppen från dieselfordon. Diesel har länge plats ut som den största utsläppsboven som orsakar lungskador när vi andas in partiklar. Stora ansträngningar riktas för att få ner partikelutsläppen från motorer, medan regleringar för bromsar till stor del saknas. 

Enligt forskarna på University of Southampton är fordonspartiklar från andra källor än avgaser nu ett större problem än avgaser. Allra mest partikelutsläpp orsakar bromsarna.  
– Människor associerar generellt att föroreningar från bilar kommer från avgasrör och tänker på att elfordon har noll utsläpp. Elbilar producerar dock fortfarande partiklar på grund av friktion och slitage på väg, däck och bromsar, säger doktor James Parkin som är huvudförfattare till studien som publicerats i tidskriften Particle and fibre toxicology.

Forskarna har gjort en jämförande studie mellan dieselutsläpp och utsläpp från olika typer av bromsbelägg. De undersökte effekterna på lungceller från fyra olika typer av bromsbelägg med olika kemisk sammansättning. Beläggen som jämfördes var lågmetalliska, halvmetalliska, asbestfria och keramiska. De koncentrerade sig på de allra minsta partiklarna som är i storleken PM2,5 och har en diameter som är 30 gånger mindre än ett hårstrå. 

Partiklarna tar sig förbi våra övre luftvägar och ner i våra lungor. Enligt forskarna orsaker de fyra miljoner för tidiga dödsfall globalt varje år. De samlade in partiklar från bromsbelägg med hjälp av specialutrustning. Celler från slemhinnor i lungor exponerades sedan för partiklar för att mäta oxidativ stress, inflammation eller celldöd.

Resultatet visade att asbestfria belägg med koppar var allra mest giftiga och inflammationsskapande. De var till och med mer giftiga för lungceller än partiklar från dieselavgaser. Näst giftigast var keramiska bromsbelägg. När koppar togs bort från dammet blev det mindre giftigt. 

Forskarnas slutsats är att det inte räcker med att byta till elbilar för att tro att vi blivit av med farliga partikelutsläpp. Istället kan utsläppen öka när allt fler byter till tyngre elbilar. Forskarna vill betona att även fast elbilar inte släpper ut några avgaser är de inte utsläppsfria. Att gå över helt till elbilar kommer inte att sa bort partikelutsläpp. De vill se skärpta lagstiftningar över hur mycket fordon får släppa ut från bromsar, däck och vägslitage. Att den allra värsta boven sannolikt ändå är en dieselbil som både släpper ut avgaser och partiklar från bromsarna tar de inte upp.

En annan omständighet som forskarna inte tar upp och gör att man kan rikta kritik mot studien är att många elbilsägare knappt använder bilens traditionella bromssystem. Nästan alla elbilar har bromskraftåtervinnning i elmotorerna, vilket gör att mycket av bromsningen sker genom så kallad rekuperation. Många elbilsägare måste bromsa kraftigt för att bromsskivorna inte ska rosta och beläggen börja kärva i bromsoken. Forskarna samlade in bromsdammet i laboratorium och har inte mätt utsläppen vid verklig körning.

Mercedes har till och med visat upp ett bromssystem som sitter inne i elmotorn och inte släpper ut något bromsdamm alls. De hävdar att elbilsägare kan använda elmotorn för att bromsa vid 98 procent av all retardation.

– För närvarande är icke-avgasutsläpp till stor del oreglerade av lagstiftning, vilket innebär att det saknas etablerad teknik för att minska utsläppen. De tenderar också att vara mer kemiskt heterogena än avgasutsläpp, vilket innebär att de kan ha potential att framkalla olika biologiska effekter beroende på källmaterialet. Tillsammans pekar detta på ett akut och ouppfyllt behov av att bättre förstå de källspecifika biologiska effekterna av icke-avgasutsläpp, och mer specifikt – bromsslitage, skriver forskarna i Particle and fibre toxicology.
LÄS MER: