Danska poliser blir åksjuka i elbilar. Nu visar forskning på att påståendet stämmer.
– Det finns ett tydligt samband mellan åksjuka och elbilar, det har diskuterats länge i professionella kretsar, säger professor Therese Ovesen vid regionsjukhuset i Herning till Danska TV2.
Förra året köpte den danska polisen in tio elbilar för utryckning i Köpenhamns storstadsregion. Men snart rapporterade poliserna om att de blev åksjuka av bilarna.
– Ja, poliser som gör utryckning säger att de känner sig åksjuka i elbilarna, jämfört med de vanliga polisbilarna med förbränningsmotorer, säger Jens Yndgaard på den danska rikspolisstyrelsen, till Danska TV2.
Den danska polisen får rätt av vetenskapen. Det här är inget nytt fenomen och på Rikshospitalet i Köpenhamn har man forskat i flera år på sambandet mellan åksjuka och elbilar.
– Det har att göra med balansfunktionen i innerörat och en rad andra funktioner som samverkar. Som människan är konstruerad nu är det inte konstigt, vi är i början av elbilarnas tidevarv, sa överläkare Mads Klokker chef över avdelningen för hörsel och balans på Rikshospitalet.
Även på regionsjukhuset i Herning forskar man på sambandet. Där arbetar professor Therese Ovesen med att lösa fenomenet och hon har slagit fast ett tydligt samband. Den danska expertisen har kommit fram till att det är en kombination av faktorer som spelar in. Först är det elbilarnas hastiga acceleration. I samband med avsaknaden av ljud skapar det illamående hos förare och passagerare.
I Danmark drivs 60 procent av alla nya bilar som säljs av el. Därför har problemet blivit utbrett och man satsar ganska stora resurser på att lokalisera alla de faktorer som skapar illamåendet och hitta en lösning.
E-mobilitet Danmark är en organisation som arbetar för elektrifiera landets vägar. Där arbetar John Dyrby Paulsen. Han känner också till fenomenet, men säger att elbiltstillverkarna i det tysta är medvetna om saken. Och att man arbetar med att ta fram elbilar som är bättre anpassade och inte ska göra människor sjuka.. Man forskar bland annat på hårdare och mjukare chassin. Samtidigt tittar biltillverkarna på om man kan skapa en mjukare acceleration.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.