Under ett strömavbrott i Australien ryckte 16 elbilar ut. Under ledning av en svensk forskare lyckades de balansera upp elnätet. Runt om i världen tror nu forskare att de kan bli en grön frälsning för elnäten.
Det var i februari som den australiska huvudstaden Canberra under ett stort oväder drabbades av strömavbrott. Forskare under ledning av svensken Björn Strömberg på Australian National University stod då i beredskap med sexton bilar.
– De kopplades till fastigheter i staden och experimentet fungerade, säger Björn Strömberg till Interesting Engineering.
Elbilarna balanserade upp elnätet. Men för att täcka hela stadens behov skulle det ha behövts 100 000 elbilar.
– Det här är första gången i historien som elbilar kunnat användas på det här sättet, säger forskaren Björn Strömberg.
Nu har han och kollegerna en flotta på 51 bilar redo att rycka in vid nästa strömavbrott. De poängterar att det fortfarande finns mycket forskning kvar att göra innan det här verkligen kan spela roll för energiförsörjningen.
Här hemma i Sverige arbetar Göteborgs Energi på ett liknande projekt. Det kommunala elbolaget samarbetar med Polestar och Volvo med att använda elbilar för att kapa effekttoppar. Effekttopparna uppstår när elnätet överbelastas och kostar energibolagen stora pengar.
– Vi har undersökt tekniken under många år, men det senaste året har bilindustrin vaknat till, säger Therese Caesar, projektledare på Göteborgs Energi till ETC.
Inom tio år beräknar man att Göteborgs energibehov kommer att öka med 600 mw.
– Vi tror att bilbatterier kan bli en viktig resurs för att stärka elnätet i framtiden, säger Therese Ceasar.
Det här projektet är inte nytt.
– Vi har undersökt tekniken under många år, men det senaste året har bilindustrin vaknat till, säger Therese Caesar.
Här ska vi undersöka hur den dubbelriktade laddningen kan användas, hur den kan anslutas och hur elkvaliteten kan säkras. Men precis som i Australien är det långt kvar innan idéerna på allvar kan spela någon roll. Det finns mycket kvar att göra.
– Bilar står 90 procent av tiden, det är en resurs. Dessutom ska vi undersöka vilken ersättning elbilsägare kan få för att låta bilen stå, säger hon.
I dag finns det 30 000 bilar i Göteborg, men prognoserna säger att det kommer vara omkring 100 000 2030.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.