Hundratusentals svenskar lindar in sina bilnycklar i aluminiumfolie. Men i takt med att tjuvarna utvecklar sin teknik är frågan om det verkligen hjälper. Tillsammans med en utredningsinspektör tar vi reda på sanningen.
Du har säkert hört talas om “folieknepet” som kan hjälpa dig mot tjuvarna för att skydda din bil. Men är det en smart lösning eller slöseri med tid? Nu reder vi ut hur det faktiskt ligger till med knepet där man ska linda in sin bilnyckel i aluminiumfolie för att hålla tjuven borta. Tillsammans med utredningsinspektören på Larmtjänst, Fredrik Lindstedt, får vi veta sanningen om husmorsknepet – och får även veta hans bästa tips för att skydda bilen från tjuvarna.
Låt oss först reda ut vad folieknepet är. Det är en metod för att förhindra bilstölder där tjuvar använder sig av relä-attacker för att kopiera signalen från en modern bilnyckel med keyless-system. Genom att slå in nyckeln i vanlig aluminiumfolie som du annars kanske lägger en fryspizza på, blockeras signalen. Det ska göra det omöjligt för tjuvarna att kapa och förstärka den. Detta förhindrar att bilen kan låsas upp och startas av obehöriga. Sant eller falskt?
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/keyless-unspalshed-1024x576.webp)
– Ja absolut, det funkar alldeles utmärkt beroende på vad för bil du har. Förutsättningen för att du ska kunna använda folieknepet, om vi kallar det för det, är ju att du har en bil som har Keyless Open- eller Keyless-go funktion på bilen. När du bara öppnar dörren och har nyckeln i fickan och sätter dig och startar som de flesta moderna bilar har. Det gör ju att nyckeln och bilen kan inte kommunicera med varandra, säger Fredrik Lindstedt från Larmtjänst.
Men det kanske inte alltid är så smidigt att hålla på att linda in nyckeln i aluminiumfolie hela tiden. Det finns också andra lösningar för att skydda sig mot tjuvar som använder relä-attacker för att störa ut nycklarna och förhindra att tjuven kan kopiera ens nyckel utan att behöva göra om processen varje gång.
– Det finns ju produkter som kallas för Faraday produkter om man är intresserad av det. Jag förstår att folk inte har lust att stå med aluminiumfolie varje gång de kommer hem. Det finns ju bättre och smidigare lösningar men absolut att det funkar. Det är ingen konstighet om man nu skulle vilja göra upp det viset, säger Fredrik Lindstedt
En Faraday-produkt, såsom en Faraday-påse eller låda, är en behållare med ett ledande material som blockerar elektromagnetiska signaler. När en bilnyckel med keyless-system förvaras i en sådan produkt, förhindras tjuvar från att använda reläattacker för att förstärka och kapa signalen. Detta gör att bilen inte kan låsas upp eller startas av obehöriga, vilket skyddar mot bilstölder. Men långt ifrån alla bilar har keyless-system, så vilket är egentligen Ferdriks bästa tips för att skydda sig mot bilstölder?
– Det bästa sättet att skydda sig mot bilstölder är att se över vilken miljö man har bilen i. Det absolut bästa sättet att skydda bilen på är att ha den inparkerad i ett garage. Men det är långt ifrån alla människor som har den möjligheten. Då måste man titta på andra saker som man fysiskt kan förändra. Hur är belysningen då? Är min bil lättillgänglig för allmänheten? Kan man ändra på det?, säger utredningsinspektören.
Fredrik säger också att det är svårt att komma med generella tips när det är en så bred fråga men att man helt enkelt ska göra det så svårt som möjligt för den som är tjuv att stjäla bilen. Vill man motverka möjligheten på Keyless-bilar, så är ett bra tips att förvara nyckeln i en signalskyddad miljö när den inte sänder er eller tar emot några signaler – det är en bra början, säger han. Han har också ett till ess i rockärmen som på senare tid blivit enklare och framför allt billigare att göra själv, även om det inte är i förebyggande syfte men som kan hjälpa en få tillbaka sin pärla:
– Sen tycker jag också att det finns alla anledningar om man har en stöldbegärlig bil att se över möjligheten att sätta in till exempel spårningsutrustning i den. Det skyddar inte från själva stölden, men det ger en mycket större chans att man får tillbaka bilen och ganska kort inpå förhoppningsvis. Man ska inte bara förlita sig på det trackingsystem som finns inmonterat i bilen från fabrik. Det är inte dåliga system, men det är system som de kriminella vet mycket väl vart de sitter och hur man ska slå ut dem. Då är det bättre att man har ett trackingsystem som de inte vet om och än mindre vet var de ska hitta dem och vart de sitter, säger Lindstedt.
Så man får helt enkelt gömma en egen liten spårsändare själv så vet inte tjuven vart den sitter till skillnad från den som kanske redan finns monterad i bilen?
– Ja, jag tycker det. Jag säger inte att alla spårsändare är hundraprocentiga och att man alltid kommer att kunna hitta bilen framöver. Det finns utrustning som också stör ut spårsändare och så vidare, och ibland så är de utrustade med det. Men långt ifrån alltid, skulle jag säga.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.