Allt fler biltillverkare försöker nu gå över till Teslas teknik med gigapressar. Ford, Hyundai och en annan europeisk biltillverkare har beställt pressar av italienska IDRA.
Tesla var först med att pressgjuta hela sektioner till chassit på bilen. På två minuter tillverkar en enorm press en del som tidigare tog flera timmar att svetsa. Häromdagen kom nyheten att Volvo Cars fått sina pressar i Torslandaverken. Nu kommer nyheten att fler tillverkare försöker anamma den nya tekniken.
Ford, Hyundai och en icke namngiven tillverkare har fått pressar från italienska Idra, uppger Reuters. De ska utforska tekniken med Idras press som har ett tryck på 6000 ton. Pressen är samma som Tesla använder i sin europeiska fabrik i Grünheide. Idra har levererat 14 pressar till Tesla. Det ska finnas beställningar på 25 pressar, varav 21 redan levererats. En stor europeisk premiumtillverkare ska vara på väg att teckna en beställning på två stycken 9000 tons pressar.
Gigapressen kan spara enormt mycket tid i tillverkningen. Tidigare kunde en bakvagn i chassit svetsas ihop av 100 delar, nu pressgjuts den i ett stycke på ett par minuter. Även Toyota försöker få igång pressgjutning av bildelar till sin kommande elbilsarkitektur.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter