Strafftullar, leasingkris och tuff konkurrens slår hårt mot Kinas elbilsexport till Sverige. Den förväntade tillväxten har uteblivit helt under 2025. Flera märken riskerar att helt försvinna från den svenska marknaden.
De spåddes gå fram som en stormvind på bilmarknaden. Men hittills har de nya kinesiska bilmärkena haft en gropig resa med långsam tillväxt i Sverige. Under första halvåret 2025 har de stått och stampat och sålt lika få bilar som under 2024 som var ett katastrofalt år för flera märken.
Zeekr visar störst potential bland de kinesiska bilmärkena. Det är inte konstigt: den svenska kopplingen är stark genom att design och utveckling sker i Göteborg. Enligt den senaste registreringsstatistiken från Mobility Sweden växte Zeekr med 52 procent under första halvåret jämfört med samma period 2024. Modellprogrammet består i dagsläget av suvarna Zeekr X och Zeekr 7X samt prestandasedanen Zeekr 001.

Xpeng har nästan dubblerat sina registreringar under första halvåret, från 251 till 479. Xpengs suvmodeller G6 och G9 konkurrerar med Tesla Model Y, och den sportiga sedanen P7 riktar sig mot premiumsegmentet.
MG är sett till antal störst bland de kinesiska märkena. Hittills i år har 1260 MG registrerats, 13 procent lägre än förra året. Men under juni visade MG kraftig tillväxt. Framgången drivs främst av nya eldrivna kombimodellen MG5 Electric, som kombinerar lågt pris med hög användbarhet.
Samtidigt fortsätter flera märken att tappa. Lynk & Co, som för bara ett par år sedan var ett av de mest framträdande kinesiska märkena i Sverige, har backat nästan 13 procent hittills i år. Nu hoppas märket på en nystart genom Lynk & Co 08, en laddhybrid med sportig design som nyligen presenterats. För andra märken ser läget ännu tuffare ut. Lyxmärket Hongqi (stora bilden ovan) minskade med 66 procent, Nio rasade med 75 procent, och registreringarna är nästintill utraderade. DFSK ligger kvar på mycket låga nivåer.
BYD, som tidigare var det mest omtalade kinesiska märket, tappar också fart. Trots en marginell ökning i juni (+1 %) är registreringarna hittills i år ned med över fem procent. Hedin Mobility Group meddelade i går att de avslutar all import av BYD till Sverige med omedelbar verkan. Hittills har världens största elbilsmärke huggit i sten i Sverige.
Sammantaget visar statistiken att de kinesiska elbilsmärkena har det tufft på den svenska marknaden. Frånvaron av statliga stöd, stigande räntor, privatleasingens tillbakagång och inte minst EU:s nya importtullar slår hårt mot märken vars konkurrenskraft ofta byggt på pris. Trots ljusglimtar från Zeekr, MG och Xpeng är den totala marknadsandelen för kinesiska bilmärken i Sverige bara 2 procent.
Så har det gått för kinesiska bilmärken i Sverige första halvåret 2025
Märke | Bilar 2025 | Bilar 2024 | Förändring % |
MG | 1260 | 1446 | −12,9% |
Zeekr | 627 | 413 | 51,8% |
Lynk & Co | 593 | 679 | −12,7% |
Xpeng | 479 | 251 | 90,8% |
BYD | 472 | 499 | −5,4% |
Geely | 34 | 13 | 161,5% |
Hongqi | 22 | 66 | −66,7% |
Nio | 17 | 68 | −75,0% |
DFSK | 9 | – | – |
Seres | 2 | – | – |
GWM | – | 68 | – |
Maxus | – | 32 | – |
LEVC | – | 1 | – |
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.