Som en av Ferraris mest ikoniska bilar har det allra första exemplaret av 250 GT SWB California Spider gått under klubban – för en jättelik summa. Maranello-racern som ställts ut på Genèvesalongen och beskrivs som den viktigaste 250 GT SWB någonsin såldes för jättesumma.
Under 50-talet upplevde Ferrari stora framgångar med 250 GT med LWB och 250 TR. Som ofta var fallet under den här eran kom strävan om att göra ännu bättre från utlandet, bland annat från John von Neumann, den Kalifornien-baserade importören som hade blivit en vanlig distributör för Ferrari-försäljning på västkusten.
Von Neumann föreslog idén om en öppen Ferrari som kunde köras till banan, tävla på banan och sedan köras hem igen. Ferrari-importören och racerföraren Luigi Chinetti stödde idén, och snart dök California Spider upp. Bilen byggdes av den legendariske Sergio Scaglietti på samma chassi som Berlinetta från Tour de France.
Idén lyckades, och en av de tidiga California Spiders vann en klassvinst i Sebring 1959 och slutade på femte plats på Le Mans några månader senare. Utvecklingen var dock inte klar ännu. Efter att 50 LWB-bilar hade tillverkats uppgraderade Ferrari modellen ytterligare och introducerade en ny California Spider byggd på den kortare hjulbasen på 2,4 meter.
SWB California Spider hade flera förbättringar, bland annat en bredare spårvidd, justerbara stötdämpare, och den senaste versionen av den högutvecklade V12-motorn. SWB California Spider tillverkades i en blygsam mängd av 56 exemplar. Bilen ansågs som den bästa av de bästa på sin tid, och köptes av dåtidens jet set.
Bilen som sålts av RM Sotheby’s för rekordsumman har chassinummer 1795 GT. Det var den allra första av de 56 tillverkade SWB California Spiders, och var försedd med den tävlingsspecifika Colombo-V12:an, competizione-motor, samt täckta strålkastare och en avtagbar hardtop.
Dessutom tros den interiörmässigt vara unik. Till en början var inredningen grå över en rött, när den visades på bilsalongen i Genève i mars 1960. När den återvände till Maranello försågs bilen med en svart interiör innan den levererades till den ursprungliga ägaren, racerföraren John Gordon Bennett.
1963 flyttade bilen över Atlanten och köptes av Bob Grossman, en återförsäljare och racerförare för Ferrari. Grossman sålde vidare 1795 GT till Chandler Kibbee som behöll bilen till 1978, då den köptes av Michael Alessandro.
Alessandro hade sin egen speciella registreringsskylt för bilen, nämligen: 1ST SWB. I hans ägo var bilen en frekvent syn på West Coast Concours under de kommande 25 åren, och visades flera gånger på Concours d’Elegance. 2008 såldes bilen till den nuvarande ägaren.
Inte nog med att bilen är det första exemplet av en av de mest kända Ferrari-modellerna genom tiderna. 1795 GT är dessutom en av få SWB California Spider, kanske så få som tre, som utrustats med en Competizione-motor, tillsammans med funktioner som täckta strålkastare och hardtop.
– Den viktigaste 250 GT SWB California Spider någonsin, skriver Sotheby’s i annonsen. När bilen klubbades på Monterey 2024 under lördagen stannade budgivningen på otroliga 17 miljoner dollar, motsvarande drygt 177 miljoner kronor.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]