Felet som kostar Volvo miljoner: ”Mystiskt”

Här är felet som kostar Volvo miljarder. Elbilens ombordladdare går oförklarligt söder och måste bytas ut till en hög kostnad.
– Felet är mycket mystiskt. Ingen förstår varför bilen går sönder, inte ens leverantören, uppger en källa. 

Igår berättade Carup att Volvo Cars tvingas ta en smäll på 11,4 miljarder kronor för elbilarna EX90 och ES90. Plattformen SPA2 som används till bilarna har blivit flera år försenad och är fortfarande inte färdigutvecklad. Dålig försäljning och nya tullar på bilar gör att Volvo kommer sälja färre bilar än de trott. Därför väljer de att ta en kostnad på 11,4 miljarder som tas i kvartalsbokslutet som kommer på torsdag. 

Nu kan Carup avslöja ett av problemen hos SPA2 som slukar miljontals kronor i garantireparationer och badwill. Volvo EX90 har visat sig förstöra ombordladdarna på ett mystiskt sätt. Volvo har fått byta ut laddarna på garanti hos ett stort antal bilar utan att hitta en rimlig förklaring till varför delen går sönder. Hos vissa bilar har laddaren bytts flera gånger. 

Många Volvo EX90 har fått fel på GHCA som ska omvandla växelström till likström.

Det handlar en komponent i elbilen som omvandlar  växelström (AC) från elnätet till likström (DC) som kan lagras i bilens batteri. Ombordladdaren (OBC) behövs för att elbilen ska kunna laddas på en hemmaladdare. Men många ägare till EX90 har fått uppleva att laddaren plötsligt och oförklarligt slås ut. Då går inte bilen att ladda hemma, utan bara på en snabbladdare.  
– Varken Volvo eller leverantören har lyckats förstå vad det är som händer. Det är en riktig katastrof, säger en källa. 

Enligt uppgifter till Carup valde Volvo en ny och oprövad lösning för ombordladdare till SPA2 som nu går de sönder på många bilar. Det handlar om en enhet som av Volvo kallas GHCA (grid to high voltage converter A) och ersätter den gamla OBC. Felprocenten har visat sig vara skyhög, något som nu kan kosta miljardbelopp för Volvo Cars. Ett stort antal ägare rapporterar i olika nätforum att de fått byta ut sin GHCA till Volvo EX90. Felet är mycket frustrerande och kan göra så att ägare av den dyra elbilen blir strandsatta när de inte kan ladda elbilen hemma.
–  Bilen slutade ta laddning när jag skulle ut på långresa och behövde stå på verkstad i två veckor, skriver en ägare.
– Det verkar som att GHCA-delar är en bristvara på grund av så många fel. Min bil har stått på verkstaden i 5 veckor och väntat på delen, skriver en annan ägare.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt