Fel i bilregistret – falska uppgifter sprids vidare

Fel siffror i Transportstyrelsens bilregister riskerar att lura svenska bilköpare. Och nu sprids de missvisande uppgifterna vidare till annonssajter.

Det ska vara enkelt att kolla en bils fakta innan köp. Men nu varnar Vi Bilägare för att uppgifter i bilregistret kan ge en helt fel bild. I värsta fall kan det lura köpare att tro att en bil får dra släp, trots att den varken har eller får ha dragkrok. Problemet uppstår när Transportstyrelsens e-tjänst visar teoretiska siffror som inte stämmer överens med bilens faktiska utrustning eller typgodkännande.

För många modeller presenteras en släpvikt som ser fullt användbar ut, exempelvis 1 500 kilo. Trots att bilen inte är godkänd för dragkrok och aldrig har haft någon monterad. För en köpare som planerar att dra husvagn, hästsläp eller båt kan det innebära att bilen plötsligt blir helt fel för ändamålet.
– Ändringen som gjordes i början av november var att vi hade felaktiga uträkningar för framför allt hybrider och elfordon, vilket nu har rättats till, säger Karim Barsoum som är sakkunnig på Transportstyrelsen till Vi Bilägare.

Transportstyrelsen visade tidigare uppgifter som inte stämde.

Ett av de tydligaste exemplen gäller Hyundai Ioniq. Den har i e-tjänsten visats med släpvagnsvikt trots att modellen inte får ha dragkrok över huvud taget. Det har lett till att många kunnat tolka siffrorna som om bilen faktiskt klarar släp, när uppgifterna i praktiken inte går att använda. Efter att frågan uppmärksammats har Transportstyrelsen börjat ändra hur informationen visas.

För elbilar och hybrider som inte får dra något släp ska nu inga släpviktssiffror vara synliga. Det är en förbättring men långt ifrån hela lösningen. När olika modeller söks fram i e-tjänsten finns fortfarande bilar som saknar dragkrok men ändå får en teoretisk släpvagnsvikt i tabellen. Och eftersom uppgifterna automatiskt skickas vidare till annonssajter kan de felaktiga siffrorna även dyka upp ute i annonser.

Hyundai Ioniq från 2020 får inte dra något alls.

Transportstyrelsen uppger att mer information och tydligare förklaringar är på väg för att undvika framtida misstolkningar.
– Jag har inte riktigt koll på när det publiceras, men det kommer, är beskedet i samband med att de första korrigeringarna gjorts.

Flera bilhandlare och annonssajter har redan hunnit importera den gamla datan och där kan det fortfarande se ut som att en Hyundai Ioniq får dra över ett ton. I vissa annonser listas till och med en maxvikt på 1 620 kilo, trots att just de äldre Ioniq-modellerna i verkligheten inte får dra någonting alls och aldrig varit typgodkända för dragkrok.

En bilhandlare visar att en Hyundai Ioniq från 2020 har släpvagnsvikt.

Tills det är helt löst så kan det alltså vara så att bilen du kikar på ser ut att ha dragkapacitet, fast den egentligen saknar möjlighet att dra över huvud taget. Den som utgår från siffrorna i registret kan tro att bilen är godkänd för släp, medan verkligheten säger något helt annat.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt