IT-entreprenör stämmer Volvo för elbil full av fel. Han är så arg på Volvos elbil EX90 att han startat en hel sajt om felen på bilen.
– Fordonets nuvarande skick gör det osäkert att använda, och är ett allvarligt misslyckande i kvalitetskontroll och konsumentsäkerhet, säger ägaren Vicken Kanadjian.
Först var den två år försenad, men Volvos vd lovade att det var deras bästa bil någonsin. Trots det har Volvos nya elbil EX90 har stora problem med buggar som kan göra bilen okörbar. Det nya programsystemet i bilen tycks kunna hänga sin när som helst. Den har blivit en mardröm för många ägare, medan andra haft större tur och fått en nästan felfri bil. Vissa ägare har fått lämna tillbaka sin bilar och fått pengarna tillbaka under den så kallade ”Lemon Law”, som gäller i många delstater USA.
Men den turen har inte den kanadensiska IT-entreprenören och riskkapitalisten Vicken Kanadjian haft. Först lyckades Volvohandlaren i Kanada beställa fel bil till honom. När han sedan accepterade en annan Volvo EX90 dröjde det inte länge innan felen började visa sig. Redan tre dagar efter leverans var det nästan omöjligt att låsa upp bilen.
– Tog emot EX90:an. Inom tre dagar slutade alla nycklar (nyckelbricka, nyckelkort och digital nyckel) att fungera. Det enda sättet att låsa upp bilen var via Volvo-appen, berättar Vicken på en sajt han startat om alla fel på elbilen.


Efter ett verkstadsbesök lyckades Volvohandlaren få en fysisk nyckel att fungera, men då slutade de digitala nycklarna att fungera. När handlaren lagade den digitala nyckeln slutade en ruta på bilen att gå att hissa upp. Det blev fel på nödsystemet och en AC:n la av i en vecka. Redan då hade han tröttnat och ville förgäves häva köpet. Men det skulle komma att bli värre.
I juni tvingades han lämna in bilen på reparation i 2,5 veckor för flera olika fel. När han fick tillbaka den fungerade inte de digitala nycklarna. Men det allvarligaste felet inträffade så sent som helgen, mitt på motorvägen.
– Under körning på Highway 13 (Montreal) tappade fordonet plötsligt all gasrespons och visade “Systemkommunikationsfel – Pilot Assist inaktiverad. Hitta en plats att stanna och välj P för att parkera. När den parkeras startar systemet om.” Bilen var tvungen att rullas till stillstånd utan ström, vilket skapade en extremt farlig situation på en trafikerad motorväg. Både återförsäljaren och Volvo Canadas kundtjänst bekräftade att fordonet var osäkert att köra och krävde omedelbar bogsering, säger Vicken Kanadjian på sin sajt.
Nu stämmer han Volvo i Kanada och vill ha sitt köp. Vicken har varit Volvokund sedan 2019, men är nu mycket besviken. Han har även rapporterat sin senaste incident till transportmyndigheten i Kanada.
– Med drygt 1000 km körda insåg jag att den här modellen aldrig borde ha lanserats i sitt nuvarande skick. Den är helt enkelt inte redo, säger han.
Han har försökt få kontakt med Volvohandlaren i Kanada och med Volvo Cars i Kanada, men det har hittills varit fruktlöst. Trots att han skrivit tre gånger till Volvo Cars vd i Kanada svarar inte Volvo.
– Jag köpte min EX90 från Volvo Mont Royal i Montreal. Trots de pågående problemen med fordonet har återförsäljaren förblivit tyst och till synes hoppas att dessa problem helt enkelt ska försvinna utan lösning. Denna brist på ansvarsskyldighet har förvärrat min negativa upplevelse med själva fordonet.
Felen på hans Volvo EX90 på 6 månader
Systemkommunikationsfel – Fullständig gasförlust på motorväg
Fel på digital nyckel
Fel på dörrlåsning
Fel på mittdisplayen
Fel på klimatkontrollen
Komplett fel på mittskärmen
Fel på elektronisk stabilitetskontroll
Fel vid skapande av digital nyckel
Källa: Myvolvoex90.com
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter