Fallucka fångade 300 000 svenska fortkörare

Fortkörare kan trilla ner i Trafikverkets nya smarta falluckor. Systemet detekterar fortkörare och öppnar portarna.
– Vi ser en omedelbar effekt och medelhastigheten har sjunkit, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

För två år sedan installerade Trafikverket fyra aktiva farthinder på Bergsgatan i Sundsvall. De läser av bilisternas hastighet och om någon kör för fort öppnas en fallucka. Efter två år har 300 000 bilister kört för fort och kört ner i falluckan.
– Till skillnad från andra farthinder som gupp och potthål så hindrar de här bara fortkörare, säger Eva Lundberg.

Från början var det fyra stycken, två i vardera riktning. Men efter klagomål från grannar var Trafikverket tvungna att ta bort två av dem. Dessutom måste man hålla farthindren avstängda nattetid.
– Vi har ändå märkt en stor skillnad och de mätningar vi gjort visar att det bara är mellan en och fem procent som kör för fort, säger Eva Lundberg.

De boende som klagade bor i en äldre fastighet. När luckorna öppnades vibrerade huset. Allra helst nattetid störde det dem.
– Man har hört en del som tycker det är jobbigt, berättar Malin som jobbar på OKQ8 vid Bergsgatan.

Sådana här farthinder är en ganska kostsam investering och landar kring miljonen. Men Trafikverket ser stora samhällsfördelar jämfört med andra hinder.
– De här kostar en del som investering, men de är väldigt bra för det minskar buller och andra problem eftersom bilisterna inte behöver bromsa och gasa som de gör vid till exempel gupp, säger Eva Lundberg

Så här fungerar falluckan i Mjölby.

De aktiva farthindren gör att Trafikverket får både ögon och öron ute i trafiken utan att de behöver lämna sina kontor. Andelen trafikanter som kör fortare än den tillåtna hastigheten 40 km/h har minskat från 40 procent till 14 procent. 
– Genom en uppkoppling kan vi se hur många som kör för fort och vilket flöde det är längs den aktuella vägen, säger Eva Lundberg.

Hon ser många fördelar med den här nya tekniken.
– För kollektivtrafiken är det också väldigt bra, bussförare behöver inte bromsa och trafiken flyter på väldigt fint, säger Eva Lundberg.

Tekniken är inte ny och används på många platser i världen. I Sverige har det främst varit kommuner som installerat aktiva farthinder. Men Trafikverket är nu uppe i tio platser runt om i landet där de finns.
– Den första på det statliga vägnätet kom redan 2018 på E16 i Ystad vid färjeläget och har gett goda resultat, säger Eva Lundberg.

De aktiva farthindren tillverkas i Sverige av ett Linköpingsföretag.
– Vi gjorde en upphandling och fick en leverantör som heter Edeva, de har god erfarenhet av att installera sådana här i både Sverige och andra länder, säger Eva Lundberg.

Platser där det finns aktiva farthinder på statliga vägar:

Skåne: Ystad
Kalmar: Öland och Järnforsen
Kronoberg: Lessebo
Östergötland: Mjölby
Stockholm: Haningen och Tungelsta
Jämtland: Hammarstrand
Västernorrland: Sundsvall
LÄS MER: