Fällan: Då är bilen dieselfuskad

Säljaren sa att allt var i sin ordning men redan på hemvägen började köparen ana oråd. Två streck i displayen avslöjade fusket – som blivit allt vanligare idag.
– Det är en grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Allt fler bilköpare luras av dolda fusk med dieselbilars avgasrening. Nu berättar en bilägare på Facebook hur han upptäckte att hans nyinköpta Passat Alltrack var manipulerad. Trots att bilfirman försäkrat att allt var i ordning.
– Kom hem från bilfirma igår med en Passat Alltrack 2018. Frågade på bilfirman hur man ser hur långt man kommer på AdBlue. De sa att mätaren skulle hoppa igång när jag kört en bit, skriver personen.

Men AdBlue kom aldrig igång. Och då började bilägaren misstänka att något var fel. I displayen syns bara två streck. Ett klassiskt tecken på att systemet för AdBlue, den vätska som renar avgaserna från kväveoxider, är urkopplat.
– Tyckte det lät konstigt men inte mer än så. Fattar jag rätt att någon har kopplat ur AdBlue när det ser ut såhär?” skriver bilägaren i ett uppmärksammat inlägg.

Skärmdump från Facebook-inlägget.

Flera har reagerat i kommentarsfältet. De kommenterar att detta inte bara är fusk, utan även olagligt.
– Om du som företag gör detta så kan du komma att hamna under en så kallad miljöbrottsutredning. Vilket kan i sin tur leda till åtalsbeslut (åtalsprövning), företagsbot, personligt ansvar för beslutsfattare, böter eller fängelse i grova fall, tvångsåtgärder och andra sanktionsavgifter, samt civilrättsliga och affärsmässiga följdkonsekvenser, har en person kommenterat.

AdBlue-fusket har blivit ett växande problem på den svenska begagnatmarknaden. Det handlar om att oseriösa verkstäder eller handlare kopplar bort bilens system som sprutar in AdBlue i avgaserna för att minska utsläppen. Syftet är att slippa dyra reparationer eller felkoder, men resultatet blir en bil som inte längre följer lagens utsläppskrav.

Enligt Ulf Stefansson på Fordonsjuristen är det en grund för att häva köpet.

Vi på Carup har tidigare rapporterat om flera fall där köpare blivit lurade. I ett ärende från Bromölla köpte en 75-årig man en dieselbil som visade sig ha bortkopplat AdBlue-system. Efter flera misslyckade försök till reparation vände han sig till Allmänna reklamationsnämnden.
– Om du köpt en bil och det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det en grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Han varnar för att ansvaret alltid ligger hos säljaren, även om handlaren säger sig vara ovetande.
– Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system så har du ansvar inför nästa bilägare, säger Stefansson.

Att manipulera eller inaktivera AdBlue är dessutom ett direkt brott mot både svensk miljölagstiftning och EU:s utsläppsregler. Bilen uppfyller då inte längre de lagliga kraven för Euro 6, vilket gör att den i praktiken inte är tillåten att köra på vägarna.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt