Fälgar till Zlatans Ferrari dyrare än ny Volvo

När Zlatan fyllde 42 förra året firade han med att köpa en Ferrari Purosangue. Om han behöver byta fälgarna på sin Ferrari-SUV blir priset lika hisnande som bilens prestanda. Fyra fälgar kostar mer än en ny Volvo.

Zlatan Ibrahimovićs bilintresse är vida känt och när han fyllde 42 förra året valde han att ge sig själv en Ferrari Purosangue i födelsedagspresent. Men om han någon gång skulle råka skrapa en trottoarkant med sin lyxiga SUV kan notan bli dyr och skulle han behöva köpa ett helt set med fyra nya fälgar – ja, då blir kostnaden enorm. För samma pris, till och med lite billigare, kan man nämligen köpa en sprillans ny Volvo XC40. 

Ferrari Purosangue är Ferraris första SUV, en lyxig prestandabil med en mäktig V12-motor som levererar 725 hästkrafter. Med en prislapp på över sex miljoner kronor erbjuder den hög prestanda, en exklusiv design och komfort i toppklass. Bilen har plats för fyra personer och är riktad till de mest kräsna bilentusiasterna – och kostnaderna för underhåll och reservdelar får man betala för därefter.

En enda fälg till Ferrari Purosangue går loss på 135 000 kronor.

Ferrari Purosangues reservdelskatalog är fylld med chockerande priser, kostnaderna når snabbt sexsiffriga belopp. En stötdämpare till Purosangue kostar exempelvis drygt 125 000 kronor och om motorblocket skulle behöva bytas får du vara redo att slanta upp 550 000 kronor. En katalysator kostar ungefär 236 000 kronor, och bara en av de bakre ljuddämparna för avgasröret kostar cirka 48 000 kronor, enligt tyska Auto Motor und Sport som tagit del av katalogen.

Men fälgarna är kanske det som får en att reagera kraftigare, för en enda fälg till Ferrari Purosangue kostar närmare 135 000 kronor. Den levereras utan däck, däcktryckssensorer och inte ens de specialtillverkade titanbultarna som kostar 1500 kronor styck får du med. Det innebär att ett helt set fälgar går på över en halv miljon kronor – vilket är mer än en helt ny Volvo XC40.

För Ferrari-ägare som Zlatan Ibrahimović är det inte bara bilens inköpspris på runt sex miljoner kronor som sticker ut – även kostnaderna för reservdelar når extrema nivåer. Att lägga hundratusentals kronor på exempelvis nya fälgar är kanske en självklarhet för en miljardär, men för de flesta är det svårbegripligt. Det sätter perspektiv på saken, att enbart fälgarna på Zlatans bil kan kosta mer än en helt ny Volvo. 

LÄS MER: