Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika råd för att få batterierna att hålla.
På Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet många mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne på sitt fjärde.
Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta håller till och med längre än så. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgången på sina batterier mer än så med hjälp av några enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.
1. Välj så stort batteri som möjligt
Ett större batteri håller längre eftersom det kräver färre laddningscykler för en viss körsträcka. Detta förklaras lätt genom att ju fler laddningscykler ett batteri genomgår desto mer prestanda kommer det att tappa.
2. Låt inte bilen stå med hög laddning
Tiden gör att batteriet åldras och ju mer det är laddat och inte används desto mer skadar det på kapaciteten. Studier har tidigare visat hur nästan fulladdade batterier som stått stilla tappat stora mängder av sin kapacitet medan ett batteri med nästan ingen laddning knappt påverkas alls av tiden. Därför bör du alltid ladda precis innan du ska åka om det går eller schemalägg din laddning så batteriet ska vara redo när du ska åka. Detta gör även att batteriet är varmt, vilket också minskar energiförbrukningen. Dessutom kan det vara bra att inte ladda batteriet över hälften ifall du vet att du inte ska använda den på ett tag.
3. Ladda inte till 100 procent
Ju mer du laddar ditt batteri desto mer åldras det. Alltså skadar det mer att ladda från 10 till 90 procent i en laddning än flera mindre laddningar. Därför bör du undvika att köra ditt batteri lågt och försök aldrig fylla det uppemot 100 procent.
4. Accelera inte för snabbt i kallt väder
En snabb acceleration minskar livslängden och ökar slitaget på elbilars batterier. Detta är extra skadligt vid kallt väder och därför bör du alltid köra med bra framförhållning så du slipper stressa. Dessutom skadas batteriet rejält av att du kör i maximal hastighet eftersom det laddas ur snabbare då. Vilket i sin tur leder till fler laddningar.
5. Kör inte för fort
Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. På motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra långsammare är smart eftersom det sparar på elbilens batteri och energi.
6. Snabbladda så lite som möjligt
Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning åldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det så mycket det går. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt påverkar elbilars batterier är omdiskuterat.
7. Kör aldrig batteriet tomt
De flesta elbilarna har en funktion som gör att du inte kan ladda ur ditt batteri helt och hållet, men bara att ligga under 20 procent kan förkorta dess livslängd.
8. Sommarvärme och vinterkyla
Elbilars batterier fungerar bäst i temperaturer runt 15 till 25 grader Celsius. Därför bör du ha din elbil parkerad i skuggan på sommaren och i ett garage på vintern.
9. Undersök din elbil
Även om elbilar är i stort sett underhållsfria kan det alltid vara bra att åka in till en verkstad för att kontrollera dem. Experterna kan då titta på hur bromsarna ser ut. Annars sker de flesta mjukvaruuuppdateringarna digitalt.
10. Batterityper
I dag finns det i stort sett enbart två olika typer av batterier som elbilar är utrustade med. LFP- och NMC-batterier. LFP-batteriet är billigare och mer robust, men har i snitt en lägre energitäthet. De finns bland annat i Tesla Model Y och Volvo EX30. Enligt Ford och Tesla bör du ladda ditt LFP-batteri till 100 procent minst en gång i veckan, vilket skiljer sig från NMC-batterier där du ska undvika att ladda mer än 80 procent. Detta är dock något som är omdiskuterat och andra studier har visat motsatsen när det kommer till LFP-rekommendationerna.
11. Dubbelriktad laddning
Använd inte ditt batteri till att lagra energi. Om du har solceller på ditt tak går det att lagra överskottsenergi i elbilen, men nackdelen är att den dubbelriktade laddningen minskar batteriets livslängd.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.