Polestar genomför nu de sista testerna innan Polestar 3 börjar tillverkas. Bilen har nu testats i två veckor i extrema ökentemperaturer runt Dubai och Abu Dhabi.
Polestar 3 är försenad med nästan ett halvår, men nu meddelar företaget att utvecklingen närmar sig sitt slut. Bilen har testats under två veckor i extrema ökentemperaturer i Förenade Arabemiraten. Om några månader, under första kvartalet nästa år, ska bilen börja tillverkas.
Det var efter att bilen visats upp på Goodwood Festival of Speed i England som prototyper av Polestar 3 togs till Förenade Arabemiraten i augusti tillsammans med ett utvecklingsteam av ingenjörer för att finjustera klimatsystemet i en av världens varmaste miljöer. Expeditionen ägde rum i de urbana metropolerna och öknarna som omger Dubai och Abu Dhabi i temperaturer upp till 50 grader Celsius, som är ett av flera extrema vädertester som Polestars bilar genomgår under utvecklingen.
– Utvecklings- och testprogrammet för Polestar 3 fortlöper väl och jag förväntar mig att produktionen startar under första kvartalet 2024. Polestar 3 är i början av sin resa och kunder kan nu besöka våra spaces runt om i världen för att se bilens proportioner och uppleva dess exklusiva och innovativa interiör, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.
Från början var planen att bilen skulle levereras nu under fjärde kvartalet i år, men problem med bilens IT-system har gjort att leveranserna är försenade med cirka ett halvår. Bilen är oerhört viktig för Polestar som har en pressad ekonomi och vars aktie har gått ner 43 procent på en månad och noterade all time low på Nasdaq-börsen igår kväll.
Polestar 3 har dubbla elmotorer och är fyrhjulsdriven. Den mesta kraften ligger på bakaxeln. Den finns i en long range-version med 489 hästkrafter och en Performanceversion på 517 hästkrafter.
Batteripaketet är på 111 kWh och det ger Polestar 3 en räckvidd på upp till 61 mil. Litiumjonbatteriet är vätskekylt och har en prismatisk celldesign i ett skyddande aluminiumhölje med förstärkning av borstål. Värmepump är som standard, vilket hjälper Polestar 3 att utnyttja den omgivande värmen till förkonditionering av kupén och batteriet. Polestar 3 får precis som Volvo EX90 dubbelriktad laddning, vilket möjliggör framtida potential för Vehicle to Grid- och Plug and Charge-funktioner.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter