Expertens upptäckt: Beg elbil dyrare än ny

Polestar 2 har blivit en av Sveriges populäraste begagnade elbilar. Nu fyller bilen fem år – och har gåtts igenom av experten Alrik Söderlind. Han gör en överraskande upptäckt när han jämför en begagnad Polestar 2 med en helt ny.
– En no brainer i dagsläget, säger bilexperten.

Historien om elbilsmärket Polestar började med att svenske racerföraren Janne ”Flash” Nilsson startade racingstallet Flash Engineering 1996 för att tävla i STCC 1996. De tävlade med Volvo 850 och sedan S40 och S60. År 2005 sålde Flash stallet till Christian Dahl som döpte om racingstallet till Polestar Racing. Förutom racerbilar utvecklade Polestar trimmade Volvobilar som Volvo S60 Polestar.

I juli 2015 köpte Volvo upp Polestar. Planen var att de skulle bli Volvos motsvarighet till BMW M, Mercedes-AMG och Audi Sport. Men istället knoppade de av det till ett eget företag som skulle tillverka elbilar.

Polestar 2 visades först som Volvo Concept 40.2 år 2016. Här med designchefen Thomas Ingenlath som senare blev Polestars vd.

I februari 2019 drog Polestar täcket av sin första elbil. Polestar 2 baserades på en design som ursprungligen var konceptbilen Volvo Concept 40.2 som visats 2016. De första leveranserna av Polestar 2 drog igång sommaren 2020 och bilen fick många lovord i pressen. Nu fyller bilen fem år och motorjournalisten Alrik Söderlind har gjort en djupdykning i elbilen på sin youtubekanal.
– Jag är på Poolstar 2:s femårskalas och likt små barn så har bilen
blivit starkare, smartare, snabbare men till skillnad på kanske barn är också billigare.Jag var på den här bilens urpremiär 2016. Då hette den Volvo 40.2.

Under de fem åren har det funnits såväl framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna som fyrhjulsdrivna versioner. I dag går det att köpa en långmilad begagnad Polestar 2 från 250 000 kronor. Ett mer genomsnittligt exemplar kostar runt 350 000 kronor.
– Den stora frågan är då vilken av versionerna är bäst att köpa idag? frågar sig Alrik.

Trots att modellen har fem år på nacken är den relativt modern. Den uppskattas av många som gillar bilkörning.
– Jag tycker faktiskt i dagsläget den känns riktigt riktigt bra fortfarande.

Elbilen fick en så kallad facelift 2023, då byttes den karaktäristiska svarta grillen ut mot en vit platta.
–Jag tycker att det blev mycket mycket fulare men bilen ska ju vara lite mer lik sina syskonbilar, 3 och 4. Fem också för den delen.

Polestar 2 hade en tuff svart grill från början. Enligt Alrik Söderlind var den snyggare.

Enligt Alrik är den faceliftade bakhjulsdrivna versionen med större batteri att föredra framför den framhjulsdrivna versionen. Framhjulsdriften kan också ha problem att hantera allt vridmoment från elmotorn.
– Det är väldigt stora skillnader så att ska du åka långt med en Polestar 2, köp den faceliftade.

När bilen kom för fem år sedan kostade den 659 000 kronor. Nu har den fått längre räckvidd och är ändå 60 000 kronor billigare som ny. När Polestar 2 kom hade bilen mycket problem med mjukvaran. Men många uppdateringar har löst det. Men idag är det ett ganska pålitligt köp, även som begagnad.
– Däremot så är man fortfarande ibland problem med backkameran och lite granna körassistenter och så där. Men det är i grund och botten en driftsäker och bra bil.

År 2023 kom en faceliftad version med vit plastplatta istället för grill. Då fick bilen också större batterier och bakhjulsdrift istället för framhjulsdrift som den under en period hade.

Experten gör en överraskande upptäckt. Det blir aningen billigare att privatleasa en helt ny Polestar 2 som att köpa en begagnad. Alrik visar exakta uträkningar i sin film. En orsak är att värdefallet är överraskande stort på begagnade elbilar på grund av den extremt snabba teknikutvecklingen. Den som köper en begagnad Polestar 2 dessutom klara sig utan nybilsgarantin.
– Då är man på samma nivå med 1500 mil att köra en Polestar 2 helt ny med långa räckvidder och rubbet och slipper fundera på om någonting går sönder och man har ju alla garantier och alltihopa.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt