Den har blivit Sveriges överlägset mest köpta bil under 2023. En av de som köpt en Tesla Model Y är elbilsexperten Peter Esse. Efter några månader med bilen är han inte övertygad om dess storhet.
– Idag så ska jag ge två anledningar, kanske tre, till varför jag aldrig skulle köpa en Tesla igen, säger han i en youtubefilm som fått 120 000 tittare.
Peter Esse har blivit en av Sveriges absolut mest populära youtubers inom elbilar med över 30 000 prenumeranter. En av filmerna som väckt störst uppmärksamhet med 120 000 tittare är hans recension av en Tesla Model Y som han själv köpt. Model Y har med stor marginal blivit Sveriges mest köpta bil i år.
Trots att Tesla Model Y hyllats i många svenska tester och får goda omdömen skulle inte Peter Esse göra om sitt köp. Flera problem med bilens funktioner har väckt hans irritation.
– Det första handlar naturligtvis om dessa vindrutetorkare där flera av oss har problem med att de går igång i tid och otid. Det spelar ingen som helst roll om det är
sol ute, om det är mörkt ute, om det är regn, då ska de ju gå igång, även om det
inte alltid fungerar åt det hållet heller. Men det är alltså inte regnet som ä problemet, utan problemet är att dessa torkare går igång konstant för min del och många andra., säger han i filmen.
Teslas vindrutetorkare startar numera när bilens kameror känner av att det är regn ute, då bilen saknar regnsensor. När bilen körs med autopilot eller med adaptiv farthållare går automatiken inte att stänga av, något som är ett jätteproblem enligt Peter Esse.
– De bara går och går och går och går. Det är ju helt fruktansvärt att använda bilen, den är obrukbar. För jag är en som hela tiden använder adaptiv farthållare både in i stan för att det är svårt att hålla de låga gränserna på 40 km/h annars.
När Esse felanmälde sin bil till Tesla fick han skriftligen besked om att vindrutetorkarna var i betastadiet och därför kan bete sig oväntat. Tesla ansåg inte att någon diagnos eller åtgärd var nödvändig.
En annan sak som väcker irritation är bilens parkeringshjälp, eller brist på parkeringshjälp. Det var en sak han fick godkänna vid köpet, men som visat sig fungera dåligt. Bilen använder kameror istället för parkeringssensorer, något som gör att man oftast måste använda sina ögon istället. Att sensorerna tagits bort har också gjort att den automatiska parkeringsfunktionen försvunnit. Enligt Tesla ska det komma tillbaka, men efter snart två år finns ingen lösning på plats.
Tesla säljer även bilen med full självkörningsförmåga för 77 700 kronor extra, trots att funktionen inte är aktiverad. Enligt Peter Esse kommer den aldrig att kunna bli självkörande då den saknar både radar och lider.
– Det är på snudden till bedrägeri skulle jag vilja påstå. Därför så är detta den sista
Tesla-bilen som jag köper, avslutar Esse.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter