Volkswagen ska lägga ner flera stora tyska fabriker och tvinga personalen att gå ner i lön. Många är rädda att krisen ska sprida sig till svensk fordonsindustri.
– Vi kommer också att drabbas, säger Peter Bryntesson, vd på Fordonskomponentgruppen.
Den här veckan avslöjades att krisande Volkswagen planerar drastiska nedskärningar. Biltillverkaren kan stänga tre fabriker i moderlandet Tyskland. Samtidigt flaggas det för massuppsägningar och stora lönesänkningar.
– Jag vet inte om det kommer att räcka, man har väldigt gynnsamma pensionsavtal i Tyskland. Det är inte säkert det hjälper att avskeda 10 000 personer, säger Peter Bryntesson som är vd för Fordonskomponentgruppen som är en organisation för underleverantörer.
När Europas motor hackar innebär det problem för alla andra ekonomier. Hela kontinenten följer skräckslaget utvecklingen i det stora industrilandet.
– I Sverige kommer vi inte att drabbas direkt, vår fordonsindustri bygger främst på tunga fordon, men givetvis kommer det att finnas en indirekt effekt. Det som sker i Tyskland har stor betydelse även här, säger Peter Bryntesson.
Tysklands problem är våra gemensamma. Det som händer i Europas centrum kommer att spridas hit som flodvågor.
– Man har aviserat om en sänkning av styrräntan nästa år. En del ekonomer talar om två procents ränta, men med tanke på hur omvärlden ser ut är jag inte lika säker, säger Peter Bryntesson.
I Sverige är Volvo och Scanias tunga fordonstillverkning navet i fordonsindustrin. De kommer inte att drabbas särskilt hårt, i alla fall inte i början.
– Det finns en rad olika saker det kan slå mot oss, logistik och liknande saker. Man säger att varje arbetstillfälle i fordonsindustrin genererar 2,5 andra jobb, säger Peter Bryntesson.
Han har följt den tyska resan mot de akuta problemen med stor bedrövelse.
– Volkswagen har strukturella problem, de sitter fast i gamla strukturer och det kan sluta illa. Men det beror på vilken väg man tar, säger Peter Bryntesson.
Det tyska facket IG Metall är rasande på Volkswagen. Biltillverkaren som trots allt gjorde stor vinst första halvåret aviserar nu om neddragningar som sätter djupa sår i den tyska industrisjälen.
– Första halvåret gjorde de en vinst på 115 miljarder, men det var i Kina och nu går även den kinesiska ekonomin dåligt, säger Peter Bryntesson.
Det talas redan om en Marshallplan för bilindustrin. Men Volkswagens djupa kris kanske bara är ett litet förskalv, den stora jordbävningen kommer senare.
– Jag tror att det finns risker för att både Mercedes och BMW är på väg mot liknande bekymmer, det har kommit rapporter om vinstvarningar, säger Peter Bryntesson.
Vi lever i ett osäkert tidevarv och vanliga dödliga kan inte mer än att spänna fast sig och följa med på mardrömsfärden.
– Det är verkligen stora krafter i rörelse och det ska bli intressant att följa hur det slutar, säger Peter Bryntesson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.