Elbilskraschen i Europa riskerar att sänka många företag inom bilbranschen. Bilexperten Ronny Svensson varnar för katastrof och masskonkurser efter nedgången med 44 procent i augusti.
– Det är en hypekurva och kan jämföras med padel. Politikerna bort subventionerna för plötsligt, säger Svensson.
På torsdagsmorgonen skakades hela den europeiska bilbranschen av nya röda siffror. Försäljningen av elbilar har rasat med 44 procent i augusti och man vänder sig till politikerna med hopp om hjälp. Om man frågar experterna så ligger ansvaret för den annalkande katastrofen just hos de folkvalda.
– Det är politikerna som initierat det här problemet och det går ut över vanligt folk. Det börjar med att man tog bort subventionerna på elbilar över en natt i Sverige i november 2022, säger Ronny Svensson.
Efter det rasade försäljningen av elbilar till privatpersoner i Sverige. Från att ha fått subventioner på först 70 000 kronor och därefter 50 000 kronor fick man inte ett öre. Ronny Svensson tar fram den så kallade “Hypekurvan” för att förklara situationen.
Enligt den sticker alla nymodigheter iväg och blir mycket populära. Men efter en tid faller försäljningen. Men en liten klick intressenter håller liv i fenomenet som senare får ny fart.
– Ett bra exempel på detta är padel. Men när det kommer till elbilar dopades marknaden med subventioner och sedan togs de bort och allt kraschade, säger Ronny Svensson.
Enligt honom fick det stora konsekvenser.
– Jag var inte emot att man tog bort subventionerna. Men det skulle ha gjorts på ett annat sätt, under en längre tid, kanske två till fyra år. Nu skedde allt plötsligt och man fick katastrofala följder, säger Ronny Svensson.
Effekten slår hårt mot bilbranschen.
– De bilhandlare som riktar sig mot privatpersoner kommer att få det väldigt svårt. När de inte säljer så många bilar som man budgeterat med, ska de betala löner, hyror och räntor. Säljer man inget så försvinner pengarna ur kassan snabbt, säger Ronny Svensson.
Effekten av det politiska haveriet slår hårt mot hela bilbranschen. Risken är att många kommer att slås ut.
– Om man inte säljer så många bilar som man budgeterat med och samtidigt ska betala löner, hyror och räntor, då tar pengarna i kassan snart slut. Jag tror att vi kommer att få se tråkigheter redan i år, säger Ronny Svensson.
Allt det som håller på att hända kunde undvikits om politikerna skött allt på ett bättre sätt.
– Det här skulle ha gjorts på ett helt annat sätt, då hade det inte behövt gå på det här viset. Men nu har vi en katastrof inom bilbranschen och det kommer att följa mängder med konkurser, säger Ronny Svensson.
Han ser däremot en grupp som kanske kan överleva den annalkande krisen.
– Däremot kommer de bilhandlare som vänder sig mot företagen att klara sig ganska bra. Företag köper fortfarande elbilar eftersom de har klimatmål att nå upp till, säger Ronny Svensson.
ACEA:s svenska motsvarighet Mobility Sweden var oroliga under torsdagen. För att lindra baksmällan av den kraschade elbilsförsäljningen hoppas de att politiker ska skjuta på klimatmålen så att bilbranschen åtminstone slipper EU-böter.
– Fordonsindustrin saknar avgörande förutsättningar för att nå klimatmålen på EU nivå och kräver att under 2025 få frångå målen, säger Mattias Bergman VD för Mobility Sweden.
Enligt branschen är Europa inte redo för de nya utsläppskraven.
– Det saknas infrastruktur, incitament, kundacceptans och tillgång på råvaror för batteriproduktion och vätgas. Regelverket tar inte hänsyn till lågkonjunkturen eller den geopolitiska situationen och kommer att urholka hela fordonsindustrins konkurrenskraft, säger Mattias Bergman.
Den tyska elbilsmarknaden är den som drabbas hårdast. Där har försäljningen i princip nått botten. Det hänger samman med att den tyska regeringen först tog bort alla subventioner. Men nu har politikerna i Tyskland backat och börjar titta på återinförande av stöd till elbilar.
— Nedgången beror främst på två marknader, Tyskland (-68.8 procent) och Frankrike (-33.1 procent) men även Sverige uppvisar röda siffror för samtliga fordonsslag. Tyskland har visat att de inför igen ett stöd till elbilar och mobilitet, säger Mattias Bergman.
Andreas Jemn är journalist och författare.