Krisen i den europeiska fordonsbranschen jämförs med telekomkraschen. Snart kan vi ha ett bilmärke mindre.
– Det kan bli som med Nokia att någon slås ut av krisen, säger Peter Bryntesson, VD för Fordonskomponentgruppen till Carup.
Europas industriella motor, Tyskland går på knäna och resten av kontinenten darrar som asplöv. Många är rädda för konsekvenserna om något av de traditionella tyska bilföretagen går under.
– Ja, det kan bli som med Nokia att någon slåss ut. Men jag tror inte det är Volkswagen, det kan vara någon annan. Vi har pratat länge om det här i branschen, om vem som är den nya Nokian i den tyska industrin, säger Peter Bryntesson.
Han ser kritiskt på framtiden och förbereder oss för en bister verklighet.
– Försäljningsvolymerna av fordon kommer inte att växa och det kommer in nya spelare på marknaden. Vi har ett tiotal kinesiska bolag på marknaden, de kommer att ta andelar. De har också blivit väldigt bra när det kommer till den tekniska biten och kvaliteten, säger Peter Bryntesson.
Många fnyser åt de kinesiska bilarna. Men om vi tittar i backspegeln var det precis samma hånfullhet man mötte de koreanska bilarna med för ett par decennier sedan.
– Man har sett det här tidigare, ingen ville ta i Kia och Hyundai med tång, men nu är det bra bilar, det är samma sak med de kinesiska bilarna, säger Peter Bryntesson.
Han lägger ett tungt ansvar på politikerna. Enligt honom och branschen ligger framtiden till stor del i deras händer.
– Signalvärdet från EU blir intressant, de europeiska biltillverkarna har bett om att få skjuta på utsläppsmålen, om man kan använda pengarna till att utveckla teknik, istället för att betala böter blir man mer konkurrenskraftig, säger Peter Bryntesson.
Däremot tror han att Sverige kommer att klara sig ganska bra.
– Jag tror inte att den svenska industrin och Volvo kan dras in i den tyska krisen, Volvo har tagit tunga och svåra beslut och kliv, megacasting, centraldator som Tesla. Det gör ont med allt kring EX90 med alla förseningar, men för dem är det ett bra kliv att göra, säger Peter Bryntesson.
Han tror att Sverige har ett bra läge att möta krisen.
– Vi har mycket fokus på tunga fordon och lastbilar, det är bra, för det är bland personbilarna som den tunga krisen ligger. Sedan är det inte fel att vara en liten aktör och dessutom ligga i periferin av Europa när det är kris, säger Peter Bryntesson.
Men han kan inte undkomma att vi kommer att känna av krisen.
– Nej, självklart, vi har en del svenska leverantörer som säljer till Tyskland och de känner av situationen, säger Peter Bryntesson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.