Tullarna på kinesiska elbilar till Europa kan mer än fördubblas vid nyår. Enligt Danske Banks chefsanalytiker Allan von Mehren har EU-kommissionen redan bestämt sig. Strafftullarna kan slå hårt även mot Tesla, Volvo och Polestar.
– Bilarna man är rädd för i framtiden kommer från BYD och andra tillverkare som ser ut att kunna bli riktigt konkurrenskraftiga på pris, säger Allan von Mehren till Dagens Industri.
Många inom bilindustrin tror nu att EU kommer att införa strafftullar på kinesiska elbilar redan vid nyår. Det var i höstas som EU-kommissionen inledde en utredning om kinesiska tillverkare fått statsstöd som stör konkurrensen i EU. Redan nu förbereder sig flera tillverkare genom att försöka flytta tillverkning till Europa.
Tullchocken kan bli större än vad många förutspått. Nu hävdar Danske Banks chefsanalytiker att EU-kommissionen redan bestämt sig för att införa strafftullar vid nyår. Enligt analytikern blir tullarna på kinesiska elbilar minst fördubblade, från dagens 10 procent till 20-25 procent.
Strafftullarna riskerar inte bara att slå mot de vi definierar som kinesiska biltillverkare. Bilmärken som Volvo, BMW och Tesla har en stor del av sin biltillverkning i Kina. Volvos dotterbolag har än så länge all tillverkning i Kina. Men det är framförallt nya billiga bilar från BYD som EU är rädda för. BYD har redan börjat förbereda sig och bygger en ny bilfabrik i Ungern. Volvo Cars försöker att få igång tillverkning av nya EX30 i Gent i Belgien redan i slutet av 2024, har vd Jim Rowan uppgett.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter