Euro Ncap har krocktestat 11 nya bilar. De slår nu larm om att nya bilar blivit farligt tunga för andra förare – och för miljön.
– Konsumenternas efterfrågan på tyngre, kraftfullare och högre bilar är en oroande trend som inte bara utsätter andra förare för fara utan också har negativa effekter på miljön, uppger Euro Ncap.
Nya bilar blir allt tyngre. Av 11 nya bilmodeller som har krocktestats av Euro Ncap väger åtta stycken över två ton. Bara en bil, Smart #3, klassas som liten familjebil. Trots att de flesta nya bilarna får fem stjärnor kan de vara farliga – för andra trafikanter. Detta genom att den höga vikten utsätter fotgängare, cyklister och andra bilister för större fara vid kollisioner.
Den snabba ökningen av bilarnas vikter beror enligt Euro Ncap inte på säkerhetsfunktioner. Det beror på att vi konsumenter vill ha stora elbilar med stora batterier för att dämpa vår räckviddsångest.
– Men det här är en trend som varken hjälper säkerheten eller miljön: stora, tunga bilar är i allmänhet mindre energieffektiva än små, lätta, och det finns en säkerhetsrisk när dessa två typer av fordon kolliderar eller, ännu värre, när utsatta trafikanter är inblandade, uppger Euro Ncap.
Trots kritiken utdelar Euro Ncap fem stjärnor till många stora och tunga bilar. Kanske är det dags att börja mäta hur aggressiva nya bilar är mot andra fordon? Allra bäst i testet lyckades Volkswagen ID.7 som fick ett av årets bästa betyg med 95 procent i vuxenskydd. Bilen väger 2250 kg.
Nya BMW 5-serie lyckades något sämre än ID.7 i krocktestet, men får ändå ett femstjärnigt betyg. Framförallt var det bäcken- och lårbensskydd i frontalkrocktestet som BMW presterade sämre på än Volkswagen. Den testade modellen var BMW i5 som väger 2345 kg.
Mercedes EQE SUV är ännu större och tyngre elbil, men lyckades inte överträffa sedanerna från Volkswagen och BMW. Bilen fick visserligen ett femstjärnigt betyg, men mittkrockkudden svek och det riskerar att orsaka huvudskador för passageraren i framsätet. Mercedes EQE SUV väger 2580 kg. Andra nya bilar som fick fem stjärnor var BYD Tang, Kia EV9, XPeng G9 och Smart #3. Kia EV9 var testets näst tyngsta bil med sina 2550 kg. BYD Tang väger 2489 kg.
Nya uppdaterade Hyundai Kona lyckades sämst av alla i testet och fick med nöd och näppe fyra stjärnor. Resultat beror på undermåliga testprestanda, särskilt när det gäller förarassistans och undvikande av krockar. Enligt Euro Ncap har den en säkerhetsnivå som ligger efter konkurrenterna.
Nya vietnamesiska bilen VinFast VF8 klarade bara fyra stjärnor. Enligt Euro Ncap är inte bältessystemet tillräckligt ”robust”. Honda fick också nöja sig med fyra stjärnor för nya ZR-V, bilens prestanda både i krockar och de aktiva säkerhetstester ligger under femstjärnig nivå.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter