EU backar och ska stoppa bränslepris på 35 kronor. Nu kommer en nödbroms som ska stoppa de riktigt höga bränslepriserna. Men det kommer ändå innebära att bensin och diesel höjs om drygt ett år.
Oron i Sverige och resten av Europa är stor inför EU:s nya utsläppsavgift ETS2 som ska införas om drygt ett år. Experter har varnat för ett bränslepris som kan gå upp mot 35 kronor när utsläppsavgift och ny reduktionsplikt läggs på bensin och diesel. Andra bedömare tror att höjningen kan stanna vid några kronor. Men nu backar EU efter att Tjeckien, Tyskland och 17 andra EU-länder protesterar mot hur ETS2 kan slå både mot drivmedel och fossila bränslen som används för uppvärmning och i industrin.
EU:s klimatkommissionär Wopke Hoekstra kommer att införa en nödbroms för att förhindra att priset på utsläppsrätter skenar. Nu ska priset för en utsläppsrätt hållas stabilt runt 45 euro per ton CO2. Fem olika åtgärder ska vidtas för att systemet ska bli mer stabilt och för att prishöjningen ska bli mer förutsägbar. Åtgärderna tillkännagavs efter ett ministermöte som hölls i måndags.

Bland annat ska EU frigöra fler utsläppsrätter för att priset vid auktioner ska kunna hållas mer stabilt, rapporterar flera tyska medier och nyhetsbyrån DPA. Dessutom ska auktionerna starta redan innan 2027, så att prishöjningen kan förutsägas. En annan åtgärd är att länder ska kunna låna pengar via Europeiska investeringsbanken för att kunna förfinansiera minskade koldioxidutsläpp. Till exempel ska låginkomsttagare kunna få hjälp att köpa elbil eller installera värme som är mer klimatsmart.
– De föreslagna åtgärderna kan genomföras utan att ETS-direktivet ändras. Kommissionens avdelningar kommer nu att utarbeta de ovannämnda rättsförslagen med sikte på att de snabbt ska antas av kommissionen under de kommande veckorna, uppger EU-kommissionen i ett uttalande.
För Tjeckien som startade upproret mot ETS2 är EU:s reträtt en stor seger.
– En framgång för Tjeckien! Europeiska kommissionen har hörsammat vår begäran om att ändra EU:s ETS2-system och presenterat ett specifikt förslag till lagstiftningsändring som exakt överensstämmer med våra krav. Utsläppsrättspriset kommer således att vara förutsägbart och stabilt. Detta innebär att det inte kommer att påverka tjeckiska hushåll, företag eller entreprenörer negativt, vilket vi länge har krävt, säger Tjeckiens miljöminister Petr Hladík på X.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter