Välj rätt däck. Du kan spara både plånbok och miljö. Enorm skillnad i hållbarhet hos olika däck. Här är bästa och sämsta däcken.
Däcken har blivit en allt större kostnadspost till bilar. En omgång nya däck till en elbil går ofta på 15 000-20 000 kronor eller ännu mer. Tunga bilar sliter däcken snabbt och kostnaden per mil blir skyhög. Nu avslöjar ett nytt test från tyska ADAC att det skiljer enormt mellan däckmärkena hur länge de håller.
Tyskarna har utvärderat inte mindre än 160 däcktester. De upptäckte häpnadsväckande skillnader i hur snabbt däcken slits. Det visade sig att Michelin var det däck som håller överlägset bäst och är mest slitstarkt. De följs av Hankook, Continental och Goodyear. Men det finns premiumdäck som hamnar i botten. Både Pirelli och Bridgestone hamnar i botten över däcken som slits snabbast. Bara Firestone var sämre. Det däcket slits 57 procent snabbare jämfört med testvinnande Michelin.

Det är inte bara plånboken som tjänar på att ett däck slits långsamt. Att mönstret är hållbart betyder också lägre utsläpp av farliga partiklar. Nya Euro 7-normen tar hänsyn och sätter gränsvärden för däckslitage. Däcken som ligger i botten riskerar att inte få säljas i EU när de nya normerna införs. Men ännu är inte gränsvärdena spikade, uppger ADAC.
Däcken som slits minst och mest (från bäst till sämst)
Michelin | 52 |
Hankook | 62 |
Continental | 63 |
Goodyear | 65 |
Kumho | 70 |
Falken | 72 |
Dunlop | 73 |
Semperit | 73 |
Vredestein | 73 |
Pirelli | 76 |
Bridgestone | 78 |
Firestone | 82 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter