Elon Musk vill ha ett större ägande eller fler röster i Tesla för att fortsätta jobba med AI och robotar i företaget. Om han inte får det hotar han flytta verksamheterna.
– Om det inte är fallet skulle jag föredra att bygga produkter utanför Tesla, skriver Musk på X.
Elon Musk har för närvarande 13 procent av rösterna i Tesla genom att han äger 411 miljoner aktier av företagets 3,19 miljarder aktier. Men nu gör Elon Musk ett utspel på X om att det inte är tillräckligt. Han vill ha större kontroll över rösterna i Tesla för att fortsätta bygga värden i bolaget med nya verksamheter vid sidan av bilarna.
– Jag känner mig obekväm med att få Tesla att växa till att bli en ledare inom AI och robotik utan att ha ~25% röstkontroll. Tillräckligt för att vara inflytelserik, men inte så mycket att jag inte kan störtas, skriver Musk i ett inlägg på X.
I should note that the Tesla board is great. The reason for no new “compensation plan” is that we are still waiting for a decision in my Delaware compensation case. The trial for that was held in 2022, but a verdict has yet to be made.
— Elon Musk (@elonmusk) January 15, 2024
I put “compensation plan” in quotes,…
Elon Musk sålde tidigare av en stor del av sitt aktieinnehav för att finansiera köpet av Twitter för 440 miljarder kronor. Men nu vill han ha mer aktier eller röster, annars hotar han att flytta bort verksamheter och göra satsningarna utanför Tesla. I USA är det dock ovanligt med röststarka aktier.
– Om det inte är fallet skulle jag föredra att bygga produkter utanför Tesla, skriver Musk på X.
Musk har tidigare påstått att Tesla redan är en ledande aktör inom AI och robotar, och att bolagets humanoida robot Optimus ska bli värd mer än hela bilverksamheten, kanske är det de verksamheterna han avser att flytta om han inte får fler röster eller aktier i Tesla. Elon Musk kan komma att få ett nytt kompensationsprogram för att bli en ännu större ägare i Tesla. En stor del av sina Teslaaktier har han fått genom ett optionsprogram som föll ut. Nu väntar han på ett domstolsavgörande där aktieägare stämt honom för det gamla programmet innan styrelsen kan ge honom ett nytt program.
– Skälet till ingen ny ‘kompensationsplan’ är att vi fortfarande väntar på ett beslut i mitt Delaware-ersättningsärende. Rättegången för det hölls 2022, men en dom har ännu inte fattats, skriver han på X.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter