För första gången på flera år tycks Tesla ha drabbats av motvindar bolaget inte kan stå emot. Vinsten faller och färre bilar än väntat levereras. I veckan tappade aktien 15 procent. Under vinstsamtalet gavs en unik inblick hur vd Elon Musk tänker kring räntor, prissänkningar, reklam och jakten på lägre tillverkningskostnader.
– Det känns som att gräva en tunnel med en sked ibland. Väldigt mycket som att fly från fängelse, säger Elon Musk.
Flera biltillverkare visar fortfarande höga marginaler och rekordvinster trots de höga räntorna. Men veckans rapport från Tesla visar att världens största elbilstillverkare är långt ifrån opåverkad av räntechocken. Teslas vinstmarginal mer än halverades för kvartalet, men vinsten är ändå smått ofattbara 41 miljarder kronor under tre månader. Efter rapporten har aktien, som ägs av 100 000-tals svenska småsparare, gått ner med 15 procent.
En stor orsak till nedgången är att vd:n och huvudägare Elon Musk målade en tämligen dyster bild av efterfrågan och det ekonomiska klimatet Tesla verkar i. Vi har sammanställt Elon Musks åsikter om flera olika frågor i Teslas analytikersamtal i onsdags – ord för ord.
Om antalet levererade bilar i år
– Det är inte en efterfrågefråga, men vi måste klara det, och vi måste göra det till ett pris som folk har råd med, vansinnigt svåra saker. Sammanfattningsvis fortsätter vi att fokusera på att öka produktionen samtidigt som vi bibehåller ett positivt kassaflöde, och vi fortsätter att räkna med att ha cirka 1,8 miljoner fordonsleveranser som tidigare i år.
Om de höga räntorna
– Jag är orolig för den höga räntemiljön som vi befinner oss i. Jag kan inte betona detta nog, att för de allra flesta som köper en bil handlar det om månadsbetalningen. Och när räntorna stiger, ökar naturligt nog andelen av den månatliga betalningen som är ränta.
– Om räntorna förblir höga eller om de går ännu högre är det så mycket svårare för folk att köpa bilen. De har helt enkelt inte råd. Och vi ser tror jag, vid det här laget att Model Y är den mest sålda bilen, men inte bara i intäkter utan i pris per enhet. Om du jämför det med andra fordon som är det i nummer så kostar tvåan och trean mycket mindre än vår bil. Så vi möter bara på en lag för situationer med stora siffror här.
Om reklam
– Jag vet att folk vill att vi ska göra reklam. Vi gör reklam. Jag tror att det finns något, något, det finns något att vinna på reklamfronten. Jag tror inte att det finns någonting med att informera folk om en bil som är fantastisk, men som de inte har råd med, det hjälper inte riktigt. Så, det är verkligen det som måste säljas, att göra bilen överkomlig, annars kan den genomsnittliga personen inte köpa den för någon summa pengar. De har inte råd. De har inte råd, så det här är en hel del.
Om priskänslighet
– Jag tror att det finns en mycket stor priselasticitet. Jag menar, för att vara helt ärlig, om vår bil kostar lika mycket som en RAV4, skulle ingen köpa en RAV4 eller åtminstone är det mycket osannolikt att du gör det. Det är värt att notera att många av dessa incitament som skattelättnaden, de är faktiskt väldigt svåra för den genomsnittliga personen att komma åt eftersom de flesta människor inte har 10 000 dollar eller ens 7 500 dollar som bränner ett hål på sitt bankkonto.
– Många, ett stort antal människor, lever från lön till lön. Och med mycket skulder. De har kreditkortsskulder, bolåneskulder. Så ja, det är verkligheten för de flesta. Det är ibland svårt för människor som har hög inkomst att förstå, jag skulle säga att vara som någon som tjänar över 200 000 dollar per år har svårt att förstå hur livet är för någon som tjänar 50 000 dollar eller 60 000 dollar eller 70 000 dollar per år, vilket är de flesta.
– Så, som för många människor, gäller inte denna skattelättnad – de kan inte betala 7 500 dollar under 18 månader eller ens sex månader för att få – för skatteavdraget, och de har faktiskt inte i vissa fall ens att 7 500 dollar i skatt. Så det är egentligen bara den bästa hänsynen till människor hur mycket pengar de måste betala direkt och hur mycket per månad. Det är allt. Jag tror att du slutar där. Och så långt är det fortfarande mycket dyrare än en RAV4 när man ser det så.
Om nya prissänkningar
– Så jag kan bara inte betona igen hur viktig kostnaden är – det är inte en frivillig sak för de flesta. Det är en nödvändig sak. Vi måste göra våra bilar mer överkomliga så att folk kan köpa dem. Och jag fortsätter tjata på det här med ränta, men jag menar, det höjer bara kostnaden för bilen.
– Jag menar, vi tittar i intern analys, som vi tror är mer eller mindre på rätt spår när man tittar på kostnaden – eller prissänkningarna vi har gjort i, säg, Model Y, och du jämför det med hur mycket människors månatliga betalning har stigit på grund av räntorna, är priset på Model Y nästan oförändrat.
– Det som spelar roll är det månatliga – det är hur mycket pengar de har att lägga ner och har de det bokstavligen på sitt bankkonto eller checksaldo och vad är då månadsbetalningen? Och det spelar ingen roll hur – om den månatliga betalningen är kapitalränta eller vad som helst, är det bara en siffra, och den siffran får inte orsaka att deras bankkonto blir negativt. Så, från nära noll räntor till typ av nuvarande mycket höga räntor, är den faktiska månatliga betalningen i princip densamma.
– Det är bara en massa mer som går till räntor. Och det finns några inkrementella utmaningar utöver det, vilket är att svårigheten att få kredit överhuvudtaget har ökat. Och så, antalet människor som helt enkelt inte kan få kredit, även om de har ett jobb och allt är stabilt, bankerna är lite blyga för att dela ut krediter med tanke på att ett gäng av dem gick omkull tidigare år.
Om att sänka tillverkningskostnader
– Det är som Game of Thrones med slantar. Jag menar, första uppskattning, om du har en bil för 40 000 dollar och ungefär 10 000 föremål i den bilen, betyder det att varje sak i genomsnitt kostar 4 dollar. Så för att få ner kostnaden, säg, med 10 %, måste du få ner 0,40 dollar av varje del i genomsnitt. Det är ett spel med slantar.
– Vi har gjort det många, många gånger. Och till och med något så enkelt som som ett klistermärke, som att det finns för många klistermärken internt i bilen som ingen någonsin ser. Det finns något så enkelt som en QR-kod. Du kanske tänker, ja, att sätta en QR-kod på en del. Vi sätter dem inte bara där, som, ja, ska vi verkligen använda den där QR-koden? Och sedan oundvikligen, på något sätt, fungerar inte QR-koden på ordentligt, eller så kan du inte läsa den ordentligt, och den stoppar produktionslinjen.
– Så, att karva bort, det känns som att gräva en tunnel med en sked ibland. Väldigt mycket som att fly från fängelse.
– Men det finns inte några eller någon tegelsten av guld som vi av misstag har kvar i bilen, tyvärr. Och det är, vi försöker vara väldigt noggranna när det gäller att förbättra kvaliteten och kapaciteten hos bilen eftersom det är som vilken dåre som helst kan minska kostnaden för en bil genom att göra den sämre och bara ta bort funktionalitet och kapacitet och det är så jag kallar den här sorten av vilken dåre som helst.
– Om du vill gå ner i vikt, ja jag måste gå ner över 15 kilo direkt, ja, du kan hugga av armen, men då sitter du med en arm. Du vet, du är fortfarande tjock. Så, typ, ja, du måste faktiskt äta mindre mat och träna. Det är det faktiska sättet. Och läkares råd. Ja.
– Det är inte superkul eftersom maten är utsökt. Och personligen älskar jag inte att träna. Jag önskar att jag gjorde det, men det gör jag inte. Såvida inte att flytta musen är att träna. I så fall älskar jag att flytta musen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter