Elbilen som förändrade världen tillbaka i Sverige

Sexton år efter första premiären av elbilen som förändrade världen. Nu kommer Tesla Model S och Model X tillbaka till Sverige. 
– Då var det få som trodde att elbilar var lämpliga för körning i verkliga livet, uppger Tesla. 

För 12 år sedan sågs elbilar som något väldigt udda och konstigt i Sverige. Då lanserade Tesla sin elbil Model S för första gången i Sverige. Till en början var det få som vågade köpa bilen. Det var mest teknikentusiaster och miljöevangelister.

På den tiden var Tesla ett litet företag som hade ett börsvärde på 130 miljarder kronor. Men den revolutionerande elbilen fick snart fäste. Några år senare kom Tesla dessutom med Model X som fick enorm uppmärksamhet med sina uppfällbara falkvingedörrar. 
– Tesla presenterade prototypen av Model S för världen år 2009. Elbilar fick kritik för att ha begränsad räckvidd, långa laddningstider, dålig prestanda och en oinspirerad design, uppger Tesla. 

Så såg Tesla Model S ut när den började säljas i Sverige 2013.
Så ser den ut i dag.

Teslas båda bilar kom att bilda skola i bilvärlden. Andra biltillverkare köpte in dem och tog isär dem för att se hur de skulle bygga sina elbilar. De kopierade det mesta, därför är nästan alla elbilar konstruerade som Tesla Model S idag. Även pekskärmen på instrumentpanelen och datorsystemet anammades av alla biltillverkare. Idag är det nästan otänkbart att köpa en bil utan pekskärm, även om många gillar gamla knappar bättre. 

– Model S och Model X introducerade banbrytande innovationer för produktionsbilar som har påverkat hur bilar designas på ett globalt plan sedan dess. Här ingår en stor mittplacerad touchskärm med alla reglage integrerade, trådlösa programvaruuppdateringar som förbättrar kapaciteten över tid, snabbladdning med Superchargers, avancerade förarassistansfunktioner med Autopilot, fjärrdiagnostik för service, mobilapp-anslutning med mera, uppger Tesla. 

Så såg inredningen ut 2013 när elbilen började säljas i Sverige.
Så ser den ut nu. Tesla Model S och X går fortfarande att få med den omtalade yoke-ratten. Men en vanlig rund ratt är standardvalet.

Genom åren har Tesla sålt närmare 10 000 Model S och Model X i Sverige. I början av 2025 togs dock bilarna tillfälligt bort från modellprogrammet. Men nu gör de comeback i Sverige. Det är samma grundkonstruktion som visades upp redan 2009 och kom till Sverige 2013. Under skalet är de dock kraftigt förbättrade jämfört med för 12 år sedan. Allt från datorer till batterier är radikalt bättre idag jämfört med för 12 år sedan. Under skalet finns ett nytt chassi och interiören är modern. 

Räckvidden idag är ungefär dubbelt så hög som när Tesla kom till Sverige 2013. Nya Model S tar sig 744 km på en laddning, enligt WLTP. Plaid-modellen gör 0-100 km/h på 2,1 sekunder. Elbilen är dock dyrare än när den kom till Sverige 2013. Då kostade den runt 800 000 kronor. Idag är instegspriset för Model S 1379 990 kronor. Även om man tar hänsyn till inflationen är Tesla Model S därmed dyrare idag än när den kom för 12 år sedan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt