Elbilarnas gudfader varnar: ”Hybrider väg till helvetet”

Han kallas för elbilarnas gudfader och var före Elon Musk med en massproducerad elbil. Nu varnar Andy Palmer för att bilindustrin är på väg in i en återvändsgränd som gör att den krossas av kinesiska tillverkare. 
– Hybrider är en väg till helvetet. De är en övergångsstrategi, och ju längre du stannar på den övergången, desto mindre snabbt tar du dig in i den nya världen, säger Andy Palmer till Business Insider

Europas bilindustri är i kris. Försäljningen i Kina stupar och i Europa hotar klimatböter på 180 miljarder kronor från EU. Biltillverkarna vädjar i ett nödrop till EU om att få fortsätta sälja bensinbilar och hybrider.  Men nu varnar elbilarnas gudfader för att hybrider är en ”dåres påfund” och ”vägen till helvetet”. Andy Palmer var toppchef som COO på Nissan och ledde utvecklingen av Nissan Leaf. Elbilen som kom före Tesla Model S på massmarknaden. Sedan var han vd på Aston Martin i sju år.

Nu är han rädd att kinesiska tillverkare kör över världens andra biltillverkare fullständigt. Återgången till att satsa på hybrider igen gör bara saken värre och är ”en väg till helvetet”, enligt Palmer.  
– Om du bara fördröjer övergången till elbilar genom att späda ut den med hybrider så är du mindre konkurrenskraftig längre, och du tillåter kineserna att fortsätta att utveckla sin marknad och sitt ledarskap. Jag tycker ärligt talat att det är en dåres påfund, säger Andy Palmer till Business Insider.

Andy Palmer var vd för Aston Martin i sju år. Innann dess ledde han utvecklingsarbetet av Nissan Leaf, den första massproducerade elbilen. Nu menar han att hybrider är vägen till helvetet. Foto: Aston Martin och Unsplash
Nissan Leaf lanserades redan 2011. Andy Palmer avslöjar att bilen egentligen var ett svar på Toyota Prius. Den mötte hårt motstånd bland Nissan ekonomer då lönsamheten var sämre än hos bensinbilar. Foto: Nissan

Palmer borde veta. Redan för 15 år sedan ledde han utvecklingen av Nissan Leaf som toppchef som den japanska tillverkaren. Nissan Leaf lanserades 2011. Men redan på den tiden fick de kämpa för att Nissan skulle fortsätta satsa på elbilar. Trots försäljningsframgångar var räknenissarna emot elbilen.

– Mitt senaste styrelsemöte i juli 2014 var jag utsatt för en enorm attack från räknenissarna som sa; dessa saker tjänar inga pengar, vi går för fort fram. Jag lyckades vinna dagen på det mötet, men jag lämnade företaget, säger han.

Nu varnar Palmer för att biltillverkarna upprepar samma misstag mer än tio år senare. Nissan har redan spelat bort sitt ledarskap på elbilar. Toyota och flera andra stora biltillverkare satsar stort på hybrider istället för att gå in helhjärtat för elbilar. Det här kommer spela kinesiska tillverkare rätt i händerna. Tack vare en konsekvent industriell strategi har Kina nått ett ledarskap inom elbilar som är svårt att ta igen. Satsningen på hybrider kommer att fördröja det ytterligare. 

När de kinesiska biltillverkarna nu lär sig konkurrera på världens tuffaste bilmarknad i Europa kommer de bli oslagbara, anser Palmer. Nu väntar en slutstrid där bara de mest konkurrenskraftiga biltillverkarna överlever. Enda räddningen är om väst anammar en konsekvent industriell strategi. 
LÄS MER: