Elbilar stjäls mer sällan – men risken kommer att öka

Elbilar har hittills varit mindre stöldbenägna, men det kan snart vara över. När ligorna hittar en marknad och laddmöjligheterna ökar kan kurvan vända tvärt uppåt. Risken: En stöldvåg som slår hårt mot elbilsägarna.

De senaste dagarna har två Tesla Model S rapporterats stulna i Stockholm. Det är ett tecken på att elbilar nu kan ha börjat hamna i tjuvarnas sikte. Elbilar är fortfarande ovanliga i stöldstatistiken, trots att de blir allt vanligare på vägarna. Enligt Larmtjänst utgör de åtta procent av vagnparken, men bara 2,7 procent av de bilar som stjäls.
– Det kan alltså inte förklaras av att de är få i antal, säger Fredrik Lindstedt, utredare vid Larmtjänst till Larmtjänstpodden.

Förklaringen ligger i att elbilar är svårare att omsätta för de internationella ligorna. De är ofta uppkopplade och därmed mer spårbara än fossilbilar, vilket gör att de enklare kan lokaliseras. Men framför allt finns det ännu ingen större efterfrågan på stulna elbilar.  De som försvinner har i regel spårats till östra Europa. I dag begränsas intresset av att laddinfrastrukturen i mottagarländerna är dåligt utbyggd. Om det förändras kan marknaden för stulna elbilar ta fart. 
– Möjligheten att ladda spelar roll. När laddinfrastrukturen byggs ut kan efterfrågan på stulna elbilar öka, säger Lindstedt.

Han ser tre möjliga scenarier framåt. Antingen blir stölderna ett ickeproblem, vilket är osannolikt. De kan ligga kvar på en låg nivå om laddnätet fortsätter vara begränsat. Men det mest sannolika är att stölderna ökar i takt med att marknaden mognar och efterfrågan växer.

Redan nu finns fall där ligor plockat batterier och delar från hybridbilar, men volymerna är små. Frågan är inte om, utan när, organiserade nätverk på allvar riktar sitt fokus mot elbilar.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt