Nu kommer uppgifter om ett nytt förslag som ska gynna Europas pressade bilindustri. EU lockar med gratis parkering i upp till tio år. Men bara för en viss typ av elbilar.
EU planerar att ge elbilar särskilda förmåner och det handlar inte om små justeringar. I ett nytt förslag ska vissa elbilar få tillgång till reserverade parkeringsplatser och kunna parkera gratis i upp till tio år. Syftet är att pressa priserna och samtidigt ge europeiska biltillverkare ett övertag mot den växande konkurrensen från Kina, enligt källor till Financial Times.
Förslaget gäller en helt ny fordonsklass för små elbilar som byggs i Europa. Tanken är att dessa bilar ska få lättnader som andra modeller inte får. Det ska handla om enklare regelverk, generösare stöd och just gratis eller prioriterade parkeringslösningar samt bättre tillgång till laddplatser. Enligt uppgifterna ska bilarna dessutom slippa nya krav som kommande säkerhetsregler och Euro 7-standarden i upp till tio år från att reglerna införs. Bland annat nya elbilen Renault Twingo E-Tech sägs premieras.
Bakgrunden är pressad. Europeiska biltillverkare kämpar med höga kostnader, vikande efterfrågan och ett allt större inflöde av billigare kinesiska elbilar. EU-kommissionen hoppas att färre regeländringar och tydliga förmåner ska göra det möjligt att hålla nere priserna på mindre elbilar och göra dem lönsamma att bygga i Europa.
Små bilar är ett område där europeiska tillverkare fortfarande står starkare än sina kinesiska konkurrenter, som främst satsat på större elbilar och laddhybrider. Företag som Stellantis och Renault har länge drivit på för en särskild klass för mindre och billigare elbilar, med färre krav. Samtidigt vill de att även redan planerade modeller ska kunna omfattas, som Renaults nya Twingo, Citroën ë-C3 och Volkswagens Golf skriver Financial Times.
Exakt vilka bilar som ska omfattas är ännu inte helt klart. En viktig gräns väntas bli vikten, troligen runt högst 1,5 ton enligt källorna men vikten är fortfarande föremål för förhandlingar. Inom kommissionen har den nya klassen fått smeknamnet ”Sejournette”, efter ansvarige industrikommissionären Stéphane Séjourné.

Förslaget kopplas också till EU:s omstridda beslut att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035. Den lagen ses över just nu och har mött hårt motstånd från både bilindustrin och politiker som menar att omställningen går för snabbt. Diskussioner pågår om att tillåta laddhybrider och så kallade räckviddsförlängare några år längre, eller att i stället kräva kraftigt minskade utsläpp men lämna ett litet utrymme för förbränningsmotorer även efter 2035.
Inget är dock spikat än. EU-kommissionen vill inte kommentera detaljerna, och flera alternativ ligger fortfarande på bordet även frågor om biodrivmedel och syntetiska e-bränslen diskuteras. Men en sak är säker. Om förslaget går igenom kan små elbilar byggda i Europa få ett ovanligt starkt trumfkort. Gratis parkering i upp till tio år är ett av de mest konkreta och för många bilägare mest lockande incitamenten hittills.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















