”Elbilar är överlägsna i kyla – diesel får stopp”

Elbilar är överlägsna i extrem vinterkyla. Det slår både biltestaren Robert Granström i Arjeplog och skidskyttelegendaren Björn Ferry fast. 
– Det är fantastiskt. Visst, det blir mindre räckvidd men det är verkligen inget jätteproblem, säger Björn Ferry. 

Elbilarnas prestanda i den kalla svenska vintern är något som verkligen engagerar just nu. Skidskyttelegendaren Björn Ferry postade ett inlägg på X där han hyllar sin Tesla Model S i 35 graders kyla och hävdar att många bekanta med dieselbilar fått stopp i kylan. Inlägget har setts av 371 000 personer, men många är kritiska mot Ferry. 

– Det har varit så sedan starten, det här ifrågasättandet. Men en elbil startar alltid, det är en fördel om man jämför med till exempel dieselbilar. Sedan blir de djävulskt tokiga, alla de här gubbarna som aldrig har kört elbil och hatar all förändring i samhället, säger Björn Ferry till Expressen.  

”Tur att man kör elbil så att man kan vara säker på att den startar. -35 är ingen lek för en diesel. Många bekanta som blivit stående idag.”, skrev Björn Ferry i ett inlägg på X som fått stor uppmärksamhet.

Enligt Björn Ferry startar bilen alltid och blir alltid jättevarm i kupén. Att räckvidden krymper från 50 mil på sommaren till 30 mil i hård vinterkyla jämför han med personer som inte kan planera sina alkoholinköp.
– Det är fantastiskt. Visst, det blir mindre räckvidd men det är verkligen inget jätteproblem. Så här års kan jag alltid köra 30 mil oavsett väder. Är det en perfekt sommardag kan jag köra över 50 mil utan problem. Så visst är det stor skillnad. Men det gäller alla bilar, det är bara att man inte tänker på det lika mycket. 

Biltestaren Robert Granström i Arjeplog är ordförande för biltestföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association (SPGA). Efter att ha provat många olika biltyper i extrem vinterkyla ger han Björn Ferry rätt i sin analys. 
– Elbilen är överlägsen. Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen, säger Robert Granström via Dagens Industri

Enligt ett testningsprojekt som Robert Granström varit delaktig i måste elbilsägare räkna med ungefär 25 procent kortare räckvidd. Om du startar bilen i sträng kyla bör du räkna med halverad räckvidd jämfört med biltillvernas officiella WLTP-siffror, uppger Granström.
LÄS MER: