ID3 - Test

Elbil testad 10 gånger: Så mår batteriet efter 16 000 mil

En Volkswagen ID.3 har kört över 16 000 mil sedan 2021 i ett långt test för att verkligen sätta belilen och batteriet på prov. Vid 10 tillfällen har de testat vad batteriet går för.

Hur klarar sig en modern elbil i ett långtidstest? Vilka fel uppstår, och vilka problem? Och kanske det mest centrala – hur håller batteriet över tid? Många elbilsägare oroar sig för detta, eftersom batteriet är den dyraste komponenten i bilen, och för vissa även det som påverkar mest. Därför har en ljusblå VW ID.3 snurrat runt sedan mitten av 2021, för att avslöja styrkor och svagheter i ett långt praktiskt test.

Tyska ADAC har utfört test, och började använda sin ID.3 den 7 maj 2021. Bilen – en fyrsitsig VW ID.3 Pro S i utrustningsnivån “Tour” – kostade då cirka 547 000 kr inklusive moms. Ingenjörerna kan modellen rakt igenom, och på fyra år har de kört över 160 000 kilometer med elbilen. Nu har batteriets garantigräns passerat, som är 160 000 km eller 8 år. Och det visar sig att batteriet är i mycket gott skick.

ID.3 tar en energipaus. Batteriet i testbilen höll fortfarande 91 % av sin ursprungliga kapacitet efter över 16 000 mil.

Garantin gäller om batteriets kapacitet sjunker till under 70 procent av vad det var när bilen var ny. Men i testbilen är det långt ifrån så illa. Efter mer än 16 000 mil är batteriets kapacitet fortfarande 91 procent. Det är inte konstigt, särskilt med tanke på att testet tillåter en liten felmarginal på ungefär ±3 procent. Batteriet är alltså i bra skick för sin ålder och körsträcka – och där är inget att oroa sig för.

Särskilt imponerande är det med tanke på att batteriet inte behandlats särskilt varsamt. Det har ofta laddats till 100 % efter körning för att nästa förare ska ha full räckvidd – upp till 40 mil. Bilen har ibland också stått längre stunder med fulladdat batteri. Inget av detta är egentligen bra för batteriets livslängd. För att följa batteriets åldrande har bilen regelbundet genomgått oberoende batteritester under testperioden. I tabellen kan man se hur batterihälsan (SoH%) utvecklats med tiden.

Körsträcka (km)Batterihälsa (SoH %)Körsträcka (km)Batterihälsa (SoH %)
21 7499687 02094
46 02996102 50593
59 16696128 50092
69 54995145 81091
84 26494169 65191

Trots den höga körsträckan är ID.3 fortfarande mycket passande för långresor – så länge det inte är vinterkallt. När batteriet är kallt tar snabbladdningen betydligt längre tid än under sommarförhållanden, trots att bilen faktiskt har ett inbyggt batterivärmesystem. Här borde VW förbättra mjukvaran och även ge äldre ID.-modeller en funktion för batteriförvärmning, för att förbättra laddhastigheten.

Bilen är utrustad med det största batteriet VW erbjuder – 77 kWh. På pappret ger det en räckvidd på 52,5 mil. I verkligheten? På motorväg kan man – med lugn körstil – räkna med cirka 40 mil, och vid minusgrader är sträckan omkring 30–32 mil.

Men även i rejäl kyla klarar bilen mycket. Vid minus 9 grader gick det till exempel att köra från föralpsområdet till Rettenbach-glaciären i Sölden (Tyrolen), upp till 2700 meters höjd och tillbaka – en sträcka på 40 mil – på en enda laddning. Nerför gick det ju dessutom mest utför.

Enligt ADAC:s ingenjörer har Volkswagen ID.3 visat sig vara en mycket bra vardagsbil efter fyra års användning – i många avseenden till och med utmärkt. Den trygga väghållningen, de bekväma sätena och den goda prestandan gör att bilen hyllas även för längre turer.

Bilen hyllas också för funktioner som adaptiv farthållare med filhållning (“Travel Assist”), utmärkt Matrix LED-belysning och gott om plats i kupén. I stadstrafik och vid parkering uppskattar många förare den lilla vändradien.

Med sin pigga bakhjulsdrift känns ID.3 sportig att köra. Acceleration 0–100 km/h går på 7,9 sekunder, och topphastigheten är elektroniskt begränsad till 160 km/h – vilket sällan känns för lite. Testbilen är 4,26 meter lång, väger hela 1,9 ton och erbjuder 150 kW (204 hästkrafter) och 310 Nm i vridmoment.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt