Elbilar slipper undan kontroller i besiktningen. Konstruktionen hos en del elbilar gör att de inte får hissas upp för att utföra lagstadgade kontroller.
– Den här Porschen vågade de inte hissa. Eftersom de var rädda att skada den på undersidan godkände de den ändå, säger en vaken Carup-läsare som upptäckte problemet.
Han var hos en svensk besiktningsfirma med fruns bil. Mannen som är bilmekaniker blev uppmärksammad på något som förvånade honom väldigt mycket.
– Hösten 2024 var jag och besiktigade min frus bil på Opus i Umeå. I samma hall var det en besiktningsman som försökte besikta en Porsche Taycan elbil. Men de visste inte hur man skulle hissa upp den, det fanns inga verktyg på anläggningen som kunde klara det, säger mannen.
Besiktningsbranschen har precis blivit medveten om den här nya elbilen som nu börjat besiktigas. När allt fler elbilar blir tre år gamla upptäcks nya problem med att göra kontrollbesiktningar på elbilar.
– Vi har också nåtts av de här uppgifterna, men det är toppen av ett isberg och rör bara en speciell bil ur en uddaserie, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.
LÄS MER: Även Tesla slipper kontroller

Det handlar om elbilen Porsche Taycan. Men eftersom den finns i relativt få exemplar och är ganska ny, har inte så många besiktningsstationer ännu stött på den här utmaningen.
– Vi hissar bilarna för att de ska kontrolleras. På vissa bilar kräver det att man lyfter vid vissa punkter. Det gäller bland annat de nya och moderna elbilarna. Men på den här bilen går det inte att lyfta.
Vår läsare blev överraskad. Han har arbetat som bilmekaniker länge. Att hissa upp bilen vid besiktningen är en viktig standardundersökning.
– Den här Porschen vågade de inte hissa. Eftersom de var rädda att skada den på undersidan och godkände den ändå, säger läsaren.
LÄS MER: Även Tesla slipper kontroller
Porsche har själva informerat den svenska besiktningsbranschen.
– Porsche har sagt åt oss att inte lyfta den här modellen. Så då kan vi inte göra det, man kan ju heller inte lyfta under batteripaketet, säger Per Anders Blommefors.
Med elbilarnas intåg har besiktningsbranschen ställts inför nya utmaningar. I dag är också många bilar bredare. Därför har man fått skaffa ny utrustning.
– Konstruktionen på en elbil är inte likadan som på en fossilt driven bil. Men vi har fått verktyg för att hantera detta. Den här nya Porschen däremot kan vi inte lyfta, säger Per Anders Blommefors.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.