Elbil slår rekord med nytt batteri – kom 104,4 mil

Nio har slagit räckviddsrekord med sitt nya batteri. Elbilen Nio ET7 kom 104,4 mil med det nya 150 kWh-batteriet. Batteriet kommer troligen till Sverige nästa år. 

Lyxsedanen Nio E7 säljs i två versioner i Sverige just nu, med 75 kWh- och 100 kWh-batteri. Men snart kan ägarna få möjlighet att uppgradera elbilen och köra över 100 mil på en laddning. Nio är på väg att lansera sitt nya 150 kWh-batteri som ger rekordlång räckvidd. 

Batteriet har nu testats av Nios vd William Li under en långkörning i Kina, och slagit räckviddsrekord för en produktionsbil. På en enda laddning kom bilen 104,4 mil utan laddstopp. Och resan gjordes i ganska bra fart, genomsnitthastigheten var 83,9 km/h och restiden var 12,4 timmar. Nios vd tog även en paus på drygt en timme, men utan att ladda. Vid framkosten hade batteriet flera mils räckvidd kvar.

Det nya batteriet är av semi-solid-state-typ. Det ska ha en 360 Wh/kg, och hela paketet en täthet 260 Wh/kg. Kylningen ska vara sex gånger starkare än i ett vanligt batteri. Hela batteriet väger inte mer än 575 kg, vilket bara är 20 kg mer än Nios nuvarande 100 kWh-paket. Det har samma mått som Nios övriga batteriet, och bör därmed vara kompatibelt för batteribyte.

Nio har bekräftat att batteriet ska komma till Europa, och därmed sannolikt till Sverige. Den som äger sin Nio med batterihyra bör då ha möjlighet att uppgradera sin bil, men vilka priser och modeller det kommer att gälla har inte kommunicerats.

– Slutförandet av detta räckviddstest är en milstolpe för smarta elbilar – som nu går längre än 1 000 kilometer. Det kommer ytterligare att främja fordonsindustrins omställning från fossila bränslen till el, sa William Li efter resan.
LÄS MER: