Efter elprischocken: Då är det dyrare att ladda elbil än att tanka

Elpriset slår nya rekord  – och just nu är det inte givet att det är billigare att ladda elbilen än att tanka en bensinbil. 
Den som har rörligt elpris kan få betala över 10 kronor per mil för elbilen just nu. 

De senaste dagarna har elprisenar slagit nya dystra rekord på den nordiska elbörsen Nordpool. Under tisdagen var snittpriset omkring fem kronor per kWh när momsen räknats in. 

Den som har rörligt timpris och laddar när det är som dyrast får betala över sju kronor per kWh inklusive moms. Ovanpå det ska läggas elbolagens påslag, skatter och moms. Det innebär att du kan få betala omkring åtta kronor för en kilowatt om du har rörligt elpris per timme när allt är inräknat. Till det ska läggas fasta elavgifter som inte påverkas av din förbrukning.

Tidigare har det varit en självklarhet att det är billigare att köra elbil än bensinbil. Vinterns rekordhöga priser gör att de större elbilarna just nu kan vara dyrare att köra än en snål bensinbil för de som har rörligt elpris, särskilt för de som har rörligt timpris. 

Full laddning just nu kan kosta närmare 500 kronor, och en större elbil drar närmare 2 kWh per mil i kall väderlek. Det innebär att bilen kan kosta omkring 12 kronor milen att köra just nu. En mindre bensinbil som drar 0,70 liter per mil blir lika dyr som elbilen att köra. 

För den som laddar när det är billigare eller har fast elpris är dock elbilen fortfarande betydligt billigare, men långt ifrån alla kan göra det just nu.

Vid nyår höjs priserna på både bensin- och diesel på grund av reduktionsplikten och årlig skatteuppräkning. Dieseln höjs närmare en krona och bensinen blir 30-50 öre dyrare.

Skriven av

Website | + posts

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup.

Senaste nytt