Efter den hårda kritiken – Toyotas försäljning av elbilar ökar med 417 procent. Under första halvåret har biljätten sålt 46 000 elbilar. Men fortfarande motsvarar det bara nio promille av Toyotas totala bilförsäljning. Tesla säljer lika många elbilar på nio dagar som Toyota på ett halvår.
Toyota har länge varit den biltillverkare som satsat minst på elbilar och den tidigare koncernchefen Akio Toyoda har vid flera tillfällen kritiserat elbilar. Det har gjort att världens största biltillverkare blivit kraftigt frånåkta när det gäller försäljning av elbilar. Carup har analyserat läget och tidigare skrivit att Toyota riskerar att bli bilarnas svar på Nokia. Toyota har också fått hård kritik från miljöorganisationer, bland annat Greenpeace, för att bromsa övergången till elbilar.
Under förra året sålde Toyota med Luxus inräknat endast 24 466 elbilar, vilket endast var två promille av den totala försäljningen på 9,5 miljoner bilar. Efter att Toyota fick en ny koncernchef i våras, Koji Sato, har biltillverkaren lovat att satsa hårt på elbilar, även om man fortfarande inte vill gå så långt som att säga att elbilar är lösningen på utsläppsproblemen. Toyota själva hävdar att råvarorna i världen inte räcker till en övergång till enbart elbilar.
Carup har grävt djupt i Toyotas statistik och fått fram försäljningssiffran för elbilar för första halvåret 2023. Första halvåret 2023 har Toyota och Lexus tillsammans sålt 46 171 elbilar. Det är visserligen färre elbilar än vad lilla Volvo Cars säljer, eller lika många bilar som Tesla säljer på nio dagar. Men ökningen på 417 procent är imponerande. Det motsvarar dock inte mer än nio promille av Toyotas och Lexus totala volym på 4 937 634 bilar hittills i år. Bara nio av 1000 tillverkade bilar var därmed elektriska.
I Sverige är hittills mer än var tredje registrerad nybil i år en elbil. För Toyotas del är dock andelen betydligt lägre, omkring sex procent av de nyregistrerade bilarna är av modellen bZ4X. Räknas elektriska transportbilar in är volymandelen högre.
Toyota ingenjörer sade nyligen att Tesla Model Y är en ingenjörstekniskt mästerverk. Ska märket ha en chans att komma ikapp Tesla måste tempot höjas rejält. I dagsläget är Tesla 19 gånger större än Toyota inom bilvärldens snabbast växande segment. Inom ett par år kommer elbilar i Corolla-storlek i Toyotas kärnsegment.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter