Premiumbensinen kostar mer, utlovar renare motor och längre räckvidd. Men nu kallas allt för en enda stor bluff av en ägaren till Spaniens största bensinkedja.
– Det är branschens stora lögn, säger Plenergy-grundaren José Rodríguez de Arellano.
Många bilägare betalar gärna lite extra vid pumpen för att ”skämma bort” sin bil. De väljer den dyrare bensinen, ofta kallad premium eller 98 oktan, i tron att den ska ge bättre prestanda och hålla motorn renare. Men nu kallas den “finare” bensinen för en ren bluff.
– Det är branschens stora lögn, säger José Rodríguez de Arellano, grundare av lågpriskedjan Plenergy.
José går till hårt angrepp mot oljebolagen, enligt AD.nl. Han menar att både den vanliga 95-oktaniga bensinen och den dyrare 98-oktaniga ”superbensinen” kommer från samma cisterner. Skillnaden ligger inte i kvaliteten, utan i reklamen. I Sverige innehåller dock 95 oktan E10 mer etanol än 98 oktan. Vissa äldre bilmodeller klarar inte E10 i Sverige.
– Det är precis samma produkt, säger han till den spanska tidningen El País.

Plenergy är en spansk lågpriskedja för drivmedel som utmanar de stora bensinbolagen med billigare priser vid pumpen. Deras grundare Rodríguez de Arellano hävdar att ingen oberoende organisation någonsin lyckats bevisa att den dyrare bensinen verkligen gör bilen starkare, går längre eller håller motorn renare. Men de stora oljebolagen håller förstås inte med.
En talesperson för ett av Spaniens största bensinbolag Repsol säger att deras premiumbränslen innehåller avancerade tillsatser som ska skydda motorn och ge längre livslängd, skriver ad.nl. Men den spanske prispressaren kallar det hela för marknadsföringssnack.
– Tillsatserna vi häller i gör ingen verklig skillnad. Vi använder dem bara eftersom konsumenter tror att det är bra, säger José Rodríguez de Arellan.

Även i Sverige lever föreställningen om att dyr bensin är bättre. Men flera svenska mackägare menar att det är en myt, vilket Carup skrivit om tidigare. Tony Schäfer, som driver både verkstad och bensinstation i småländska Torsås, ser ingen anledning att betala mer än nödvändigt.
– Om den uppfyller 95-oktanig standard så gör den det. Då förstår jag inte vad skillnaden skulle vara, säger han.
Han får medhåll av den småländska mackägaren Nora Johnsson, arvtagerska till Oljeshejkerna Johnssons i Alvesta.
– Bensin är bensin. Jag tror inte att det är någon skillnad på 95-oktanig bensin beroende på var man tankar, säger hon.
Hos branschorganisationen Drivkraft Sverige bekräftar man bilden.
– I grund och botten är bensin bensin, och det är ingen större skillnad oavsett var du tankar. Den 95-oktaniga bensinen är densamma, även om den produceras vid olika raffinaderier, säger produktexperten Åsa Henriksson.

Hon förklarar att alla bränslen måste uppfylla samma EU-standard (EN228) för att få säljas i Sverige. Skillnaderna ligger i små mängder additiver som är kemiska tillsatser som vissa bolag blandar i. De kan ha renhållande eller smörjande effekt, men gör sällan någon märkbar skillnad.
– Sammanfattningsvis kan man säga att bensin är bensin, men att olika leverantörer kan tillsätta lite olika additiver med olika egenskaper. Den informationen finns i deras produktblad, säger Henriksson.
Hur mycket de där tillsatserna faktiskt gör är det ingen som vet. En del hävdar att de kan ge några extra kilometer per tank, andra säger att det är ren inbillning.
– Nej, jag tror inte att det är någon skillnad på bensinen. Däremot är jag mer orolig för planerna på att införa E20 med 20 procent etanol – det kan bli ett problem för äldre bilar, säger Tony Schäfer.
För de flesta moderna motorer är alltså skillnaden mellan billig och dyr bensin minimal. Men prisskillnaden vid pumpen kan vara flera kronor litern. Och det är just där bluffen, enligt kritikerna, ligger: bilägare som tror att de ger motorn något extra – men egentligen bara betalar för en etikett och marknadsföring. Vissa bilar i Sverige kräver dock 98 oktan – de klarar inte E10-bensinen i 95 oktan, du finner listan nedan.
Bilarna som kan köras på E10 (95 oktan) – och de får problem
Alfa Romeo
E10 kan användas i följande Alfa Romeo-modeller med bensinmotorer:
Giulietta
MiTo
159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
8C: 4.7 32V
Audi
E10 kan användas i Audis bilmodeller försedda med bensinmotor från och med årsmodell 1992 förutom följande modeller ur första generationens direktinsprutade motorer:
Audi A2 1.6 FSI modellår 2003-2005
Audi A3 1.6 FSI modellår 2004
Audi A3 2.0 FSI modellår 2004
Audi A4 2.0 FSI modellår 2003-2004
Audi A4 bensinmodeller modellår 2001-2008, som är utrustade med en fabriksmonterad bränsledriven tilläggsvärmare. E10 får inte användas under den period då värmaren används.
BMW
E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av tillverkningsår, men min. oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas.
Chevrolet och Daewoo
E10 kan användas i följande modeller:
Spark
Cruze
Orlando
Captiva från och med modellår 2011
Aveo från och med modellår 2011
E10 kan inte användas i följande modeller:
Matiz
Aveo före modellår 2011
Kalos
Nubira
Lacetti
Epica
Captiva före modellår 2011
Evanda
Tacuma
Chrysler
E10 kan användas i alla Chrysler-modeller, försedda med bensinmotor, från och med årsmodell 1989.
Citroen
E10 kan användas i alla bensindrivna Citroën-modeller, som är tillverkade från 1/1 2000 eller senare.
Dacia
E10 kan användas i alla bensindrivna Dacia-modeller.
Dodge
E10 kan användas i alla Dodge-modeller, försedda med bensinmotor från och med årsmodell 1989.
Fiat
E10 kan användas i alla Fiat-modeller från och med modellår 2000 som fyller avgaskraven i Euro 3 eller senare avgaskrav, förutom öljande modeller:
Barchetta: 1.8 16V
Bravo/Brava (182): 1.6 16V
Doblo: 1.6 16V
Marea: 1.6 16V, 2.0 20V
Multipla: 1.6 16V
Palio: 1.6 16V
Punto (188): 1.8 16V
Stilo: 1.6 16V (1.596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V
Ford
E10 kan användas i alla bensindrivna Ford-modeller, som tillverkats för den europeiska marknaden från 1992 förutom i bilmodellen Ford Mondeo 1,8 SCI (96 kW, 130 hk), vilken tillverkats till och med modellår 2006 .
Honda
E10 kan användas i alla Honda-modeller försedda med elektronisk bränsleinsprutning.
Hyundai
E10 kan användas i alla bensindrivna Hyundai-modeller avsedda för den europeiska marknaden från årsmodell 1995 och framåt.
Jaguar
E10 kan användas i alla bensindrivna Jaguar-modeller från och med arsmodell 1992.
Jeep
E10 kan användas i alla Jeep-modeller från och med årsmodell 1989.
Kia
E10 kan användas i alla bensindrivna Kia-modeller från och med modellår 2002 och framåt.
Lancia
E10 kan användas i alla Lancia-modeller från och med modellår 2000 som fyller avgaskraven i Euro 3, förutom följande modeller:
Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V
Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V
Land-Rover
E10 kan användas i alla bensindrivna Land Rover-modeller från och med årsmodell 1996.
Lexus
E10 kan användas i alla Lexus-modeller tillverkade för den europeiska marknaden år 1998 eller senare, förutom följande modeller:
IS250 2.5 L V6, motor 4GR-FSE, tillverkad augusti 2005 – september 2007.
GS300 3.0 L V6, motor 3GR-FSE, tillverkad januari 2005 – september 2007.
LS460 4.6 L V8, motor 1UR-FSE, tillverkad augusti 2006 – september 2007.
Maybach
E10 kan användas i alla bensindrivna Maybach-modeller.
Mazda
E10 kan användas i följande bensindrivna Mazda-modeller från och med 2002 :
Mazda6 (GG/GY) 2002-
Mazda3 (BK) 2003-
Mazda2 (DY) 2003-
RX-8 (SE) 2003-
Mazda5 (CR) 2005-
MX-5 (NC) 2006-
Mazda2 (DE) 2007-
CX-7 (ER) 2007-
Mazda6 (GH) 2008-
Mazda3 (BL) 2009-
Mercedes-Benz
E10 kan användas i de flesta bensindrivna Mercedes-Benz personbilar förutom:
C 200 CGI (W203) och CLK 200 CGI (C209) av modellår 2002-2005.
Modeller utan reglerad katalysator eller med förgasare (vanligtvis bilar äldre än 25 år).
Mini
E10 kan användas i alla bensindrivna nya Mini-modeller tillverkade från och med år 2000.
Mitsubishi
E10 kan användas i alla bensindrivna Mitsubishi-modeller tillverkade efter år 1999 förutom GDI- modeller.
Nissan
E10 kan användas i följande bensindrivna Nissan-modeller:
Micra K12 från och med modellår 2002
Note E11 från och med modellår 2006
Almera N16 från och med modellår 2000
Tiida C11 från och med modellår 2007
Almera Tino V10 från och med modellår 2000
Qashqai J10 från och med modellår 2007
Qashqai +2 från och med modellår 2008
Maxima A33 från och med modellår 2000
Primera P12 från och med modellår 2001
X-Trail T30 från och med modellår 2001
X-Trail T31 från och med årsmodell 2007
Pathfinder R51 från och med modellår 2002
Murano Z50 från och med modellår 2004
Murano Z51 från och med modellår 2008
NV200 M20M från och med modellår 2009
NV200 M20N från och med modellår 2009
Juke F15 från och med modellår 2010
Micra K13 från och med modellår 2011
Opel
E10 kan användas i alla bensindrivna Opel-modeller förutom i 2,2 l direktinsprutningsmotorn (kod: Z22YH) i Vectra, Signum och Zafira.
Peugeot
E10 kan användas i alla bensindrivna Peugeot-modeller tillverkade från 1/1 2000 och senare.
Porsche
E10 kan användas i följande bensindrivna Porsche-modeller:
Cayenne
Panamera
Boxster/Cayman från och med modellår 1997
911 (typ 996) från och med modellår 1996
Renault
E10 kan användas i alla Renault-modeller, med bensinmotorer från och med årsmodell 1997 med följande undantag:
Renault 19
Mégane 1, med 2.0-l F5R 700 –motor (bensin, direktinsprutning)
Mégane 1, med 2.0-l F5R 740 –motor (bensin, direktinsprutning)
Laguna 2, med 2.0-l F5R 782 –motor (bensin, direktinsprutning)
Samt följande bilmodeller från tiden 1.1.2000-31.12.2002:
Laguna 2, med 2.0-l F4R 764 –motor (turbo)
Laguna 2, med 2.0-l F4R 765 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 790 –motor (turbo)
Espace 4, med 2.0-l F4R 794 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 762 –motor (turbo)
Vel Satis, med 2.0-l F4R 763 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 760 –motor (turbo)
Avantime, med 2.0-l F4R 761 –motor (turbo)
Saab
E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive BioPower-modeller från och med årsmodell 1979.
Seat
E10 kan användas i följande Seat-modeller:
Ibiza från och med modellår 2002
Cordoba från och med modellår 2003
Leon från och med modellår 1999
Toledo från och med modellår 1999 förutom 110 kW 2.0 FSI BLR-motorn till 06/2004. Altea, XL, Freetrack från och med modellår 2004 förutom 110 kW 2.0 FSI BLR-motorn till
06/2004.
Alhambra från och med modellår 2001
Ibiza från och med modellår 2008 (Ibiza V)
Alla Exeo och Exeo ST modeller (från och med modellår 2009)
Skoda
E10 kan användas i följande Skoda-modeller:
Octavia: alla bensindrivna modeller utom 1,8T RS (132 kW) -modellerna (AUQ-motor)
Fabia: alla bensindrivna modeller utom 2,0 l (85 kW) -modellerna (AZL-motor)
Superb: alla bensindrivna modeller utom 2,8 l 30V V6 (142 kW) -modellerna (AMX-motor) Felicia: alla bensindrivna modeller, en förutsättning är ändå att bränslesystemets
tryckreglerares O-ringstätning byts i 1,3 l (40 kW ja 50 KW) -modellerna.
Roomster: alla bensindrivna modeller
Yeti: alla bensindrivna modeller I bruksanvisningen för de ovannämnda Skoda-modeller, som inte kan använda E10, nämns att endast 98 oktans bensin får användas. I Skoda-modeller, som föregick de ovannämnda modellserierna (Forman, Favorit osv.) kan E10 inte användas.
Smart
E10 kan användas i alla bensindrivna Smart-modeller.
Subaru
E10 kan användas i alla Subaru-modeller från och med ¨rsmodell 1991.
Suzuki
E10 kan användas i alla bensindrivna Suzuki-personbilmodeller från och med år 1990.
Toyota
Nya bilar: E10 kan användas i alla på den europeiska marknaden varande bensinmodeller. Begagnade bilar: i bilar tillverkade efter den 1.1.1998kan E10 användas med följande undantag:
Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000 – oktober 2008.
Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003 – oktober 2008.
Volkswagen
E10 kan användas i alla bensindrivna Volkswagen-modeller förutom i bilar försedda med första generationens FSI-motorer. Volkswagen-modeller, som inte kan använda E10:
Lupo, 1389cc, 2001-2004
Polo, 1390cc, 2002-2006
Golf IV, 1598cc, 2002-2004
Golf IV Variant, 1598cc, 2002-2006
Bora, 1598cc, 2002-2005
Golf V, 1390cc, 2004-2005
Golf V, 1598cc, 2004
Golf V, 1984cc, 2004
Touran, 1598cc, 2003-2004
Touran, 1984cc, 2004
Volvo
E10 kan användas i alla Volvo-modeller, som kommit ut på marknaden från och med 1976. Det enda undantaget är S/V40-modellerna mellan 1998 och 2001 med motorn 1.8 GDI, i vilken E10 inte kan användas.
Källa: Mobility Sweden
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















